Tuesday, August 24, 2010

UPAH @ FADILAT

"Aiman, esok kita mula puasa. Aiman kena puasa ye." Kata si bapa kepada si anak.
"Ok bah, tapi nanti abah belikan Aiman PSP yang baru ye." Kata si anak.

Si bapa pening memikirkan kerenah si anak. Setiap kali disuruh puasa ramadhan Aiman mesti mahukan upah. Sedar tak sedar Aiman sudah mencapai usia 10 tahun. Si bapa berfikir apakah dengan upah yang diberi Aiman akan memahami fadilat puasa yang sebenar??? Apakah yang harus dia lakukan supaya Aiman tidak lagi meminta upah apabila disuruh berpuasa.

Seingat saya dulu waktu kecil-kecil ada jugak menerima upah daripada mak dan ayah kerana berpuasa. Upah puasa kepada anak-anak dari sudut negatifnya, si anak akan menjadi terlalu menuntut dan cenderung kepada kebendaan. Sekiranya upah itu berterusan sehingga si anak matang, maka si anak akan terus mengharapkan ganjaran untuk puasa yang dilakukan. Malah si anak tidak akan faham tentang fadilat berpuasa dan lebih terdorong untuk mengumpul wang semata-mata daripada memahami erti menahan lapar dan dahaga. Si anak juga tidak mahu berpuasa sekiranya tiada upah yang diberikan. Upah atau ganjaran yang diberikan tidak semestinya berupa duit, tetapi apa-apa saja yang diingini oleh anak-anak dan upah tersebut tidak semestinya berupa barangan yang mahal, terpulang kepada kemampuan ibu bapa.

Oleh itu, langkah yang terbaik untuk mengalakkan anak-anak berpuasa ialah dengan memberi didikan kepada si anak tentang tujuan dan kebaikan ibadat puasa. Selain itu, ibubapa juga seharusnya memberi penerangan tentang keseronokan dan kenikmatan waktu berbuka puasa bersama keluarga serta menerapkan kepada si anak tentang pahala dan keredhaan Allah.

Menurut Dr Mohamad Zulkifli, seorang penceramah bebas mengatakan sekiranya upah berpuasa itu adalah sebagai dorongan untuk anak-anak berpuasa maka ianya digalakkan. Di sini upah adalah mukadimah untuk melatih anak-anak berpuasa. Namun, sekiranya amalan upah ini berterusan sehingga kanak-kanak matang, maka ianya tidak boleh sama sekali. Hal ini kerana mereka sepatutnya sudah faham tentang kewajipan ibadat puasa.

"Wahai orang yang beriman kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana yang diwajibkan ke atas orang yang terdahulu daripada kamu supaya kamu bertakwa."

No comments: