Sunday, August 15, 2010

KISAH SEORANG SUAMI

Cerita yang pernah saya baca ini mengisahkan seorang suami yang betul-betul mengambil berat terhadap isterinya...

Si suami merasakan isterinya mengalami masalah pendengaran. Lalu si suami berjumpa dengan seorang doktor untuk mendapatkan nasihat tanpa pengetahuan si isteri. Doktor tersebut memberi satu cara mudah kepada si suami, bagaimana untuk mengetahui betapa teruknya masalah pendengaran yang dihadapi oleh isterinya.

Menurut doktor "si suami perlu berdiri sejauh 40 kaki daripada si isteri dan kemudian mulakan percakapan biasa dengan suara dan nada yang biasa digunakan. Sekiranya si isteri tidak memberikan apa-apa tindakbalas maka, si suami perlu berdiri dekat dengan si isteri sejauh 30 kaki. Sekiranya si isteri masih tidak memberi apa-apa tindakbalas maka, si suami perlu berdiri lebih dekat dengan si isteri sejauh 20 kaki dan sekiranya masih tiada apa-apa tindakbalas maka, si suami perlu berdiri lebih dekat dengan si isteri sehingga si isteri mendengar percakapan si suami."

Apabila sampai ke rumah si suami mencuba cara yang diberikan oleh doktor tersebut. Dalam jarak 40 kaki daripada si isteri, si suami bertanya "Sayang masak apa hari ini?" Si isteri tidak memberikan apa-apa tindakbalas maka, si suami berdiri lebih dekat dengan si isteri dengan jarak 30 kaki dan bertanya soalan yang sama. Namun, masih tiada apa-apa jawapan daripada si isteri. Si suami berkata betapa teruknya masalah pendengaran yang dihadapi oleh isterinya. Lalu si suami menghampiri si isteri dalam jarak 20 kaki dan bertanya soalan yang sama namun, belum juga mendapat jawapan daripada si isteri. Akhirnya si suami berdiri di belakang si isteri dan bertanya "Sayang masak apa hari ini?"

Si isteri memandang si suami dan berkata "Ya Allah 70 kali saya beritahu, abang saya masak ayam."

Mungkin kita sendiri pun mempunyai sikap seperti si suami ini termasuk diri ini....Cuba kita fikir berapa kali kita menyalahkan orang lain tanpa mengetahui bahawa sesuatu masalah yang timbul berpunca daripada diri kita sendiri.

No blaming others, please....

WHEN YOU POINT ONE FINGER TO OTHERS, FOUR ARE POINTING BACK RIGHT AT YOU....

No comments: