Wednesday, June 29, 2016

KuiH AKoK

Assalamualaikum…

24 Ramadhan… Ramadhan sudah berada di hari-hari terakhir…


Kali ini saya ingin berkongsi sedikit berkenaan dengan sejenis kuih tradisional yang popular di Pantai Timur terutamanya Kelantan dan Terengganu, ‘Kuih Akok’. Kuih ni banyak dijual di pasar-pasar terutamanya di bulan Ramadhan ini. Ramai yang suka dengan kuih akok ini. Termasuklah saya.


Ini kuih akok sedap di kampung saya

Walaubagaimana pun, kuih akok yang betul-betul sedap susah untuk didapati. Bahan-bahan untuk membuatnya tidaklah susah, tapi menurut emak saya, bagi membuat adunan yang betul-betul menepati rasa sedap kuih ini bukan senang. Bahan utama untuk buat kuih ni adalah telur, lagi banyak telur lagi sedap. Menurut Wikipedia, jika pembuatnya kedekut, telur ayam yang digunakan adalah sedikit. Ini akan menghasilkan rasa kuih akok yang tawar atau tidak sedap, dan mempunyai banyak tepung.

Bagi saya kuih akok ni sedap apabila ia lemak, manis dan lembut serta rupanya yang berkedut-kedut dan berwarna coklat. Harga kuih ni sedikit mahal mungkin kos pembuatannya yang mahal kerana menggunakan telur yang banyak. Pada saya harga tidaklah menjadi masalah sangat jika kuih akok tersebut betul-betul sedap. Mesti ada pembelinya.

Sekian coretan untuk hari ini…

Selamat Berbuka Semua.

No comments: