Sunday, June 16, 2013

Best Ke Baca Novel?

"Best ke baca novel?" Tanya seorang kawan apabila dia melihat koleksi novel yang saya ada. Pada saya, best bagi orang yang suka membaca. Tengoklah ketebalan sesebuah novel, ada yang mencecah hingga 600 muka surat dan penuh dengan tulisan tanpa rajah. Mungkin orang yang tidak suka membaca merasakan ia tidak best. Ada juga yang merasakan membaca novel best dan menghiburkan berbanding membaca buku-buku ilmiah. Tidak menarik dan membosankan.

Saya memang peminat novel terutamanya novel-novel tulisan Ramlee Awang Murshid (RAM). Cinta pandang pertama saya dengan novel beliau ialah 'Rahsia Perindu'. Itulah novel beliau yang pertama saya baca. Sejak itu saya selalu mengikuti perkembangan novel-novel beliau. Ada beberapa novel tulisan beliau yang berkait rapat dengan dunia perundangan dan yang pasti semua novel tulisannya berbentuk thriller. Itu yang menarik minat saya untuk membaca kesemua novelnya.

Ini koleksi buku RAM yang saya miliki dan waktu gambar ini diambil masih ada 3 buah buku yang belum saya beli
 

Saya juga membaca novel-novel lain seperti karya Fauziah Ashari, Aina Emir, Lily Haslina, Sri Diah dan ramai lagi.
 
Kembali kepada persoalan di atas, terpulang kepada individu itu sendiri. Novel kini bukan sekadar cerita fantasi yang tidak berpijak kepada bumi nyata, tetapi ada ilmu yang dikongsi dengan pembaca. Baca novel mungkin langkah pertama untuk memupuk minat membaca.
 
Kepada peminat-peminat buku, Anugerah Pilihan Pembaca POPULAR BH 2013 masih berbaki 7 hari lagi, ayuh hantarkan undian segera. Tarikh tutup penyertaan ialah pada 23 Jun 2013.
 
 
 
 Sumber: Facebook Ramlee Awang Murshid Fun Club
 
Peminat novelist RAM berikan undian kepada 'Sunan Musafir'
 
Peminat novelist Fauziah Ashari berikan undian kepada 'kan Ku Kejar Cinta Kami'
 
Sedikit perkongsian tentang  penilaian dunia buku:
 
1 bintang - Teruk
2 bintang - Cuba baca dulu
3 bintang - Tak rugi baca
4 bintang - Patut baca
5 bintang - Rugi tak baca 
 
(Sumber: Berita Harian)


No comments: