Wednesday, November 19, 2014

♥Cinta Yang Tidak Sempurna♥

Assalamualaikum...

Sudah lama cerita ini tersimpan di kotak memori saya... akhirnya dapat juga dicoretkan di sini. Dia pada pandangan saya seorang lelaki biasa, ada kerjaya yang mampu menanggung sebuah keluarga. Dalam mencari cinta, akhirnya dia dipertemukan dengan seorang gadis yang sudi menyambut cintanya. Atas dasar cinta, dua hati bersatu dan ikatan perkahwinan terpatri.

Dalam melayari bahtera yang pada mulanya sangat bahagia, semakin hari semakin hilang sinar kebahagiaannya. Cerah yang diharapkan hingga ke petang, tapi hujan di tengah hari. Semuanya tidak seindah yang dibayangkan. Cinta yang disemai dan dibaja mula layu dan mati. Akhirnya perpisahan menjadi pilihan.

Kedua-dua pihak mengharapkan kesempurnaan. Suami mengharapkan kesempurnaan pada isteri dan begitu juga dengan isteri. Atas ketidaksempurnaan itulah alasan dicari untuk berpisah. Seharusnya kedua-dua pihak berikhtiar untuk memperbetulkan ketidaksempurnaan itu. Bukan mempertikaikan ketidaksempurnaan itu.

Di sinilah peranan agama, menjadi teras dalam keharmonian pembentukkan keluarga. Kedua-dua pihak perlu bersyukur dengan nikmat ikatan perkahwinan yang dibina. Dengan ini dapat menyisihkan dorongan perasaan untuk berpisah. Perpisahan adalah pilihan terakhir. Perceraian membawa kepada berlaku pertikaian yang panjang dalam soal penjagaan anak, nafkah dan harta sepencarian.

Dari kisah ini, saya dapat simpulkan bahawa...
"Mencintai Yang Maha Sempurna untuk menjaga cinta yang tidak sempurna... Dalam cinta manusia ada duka dan luka, pada cinta DIA itulah penawar dan ubatnya."

Selamat Malam...
Sekian....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...