Monday, June 3, 2013

Tetamu Istimewa


Coretan saya kali ini adalah mengenai tetamu istimewa yang telah berkunjung ke rumah saya beberapa hari yang lepas. Sudah lama saya tidak menemui kakak yang seorang ini. Kali terakhir kami berjumpa ialah pada tahun 2010, hampir tiga tahun kami tidak berjumpa. Deringan telefon pada pagi 28hb lalu memberi khabar gembira kepada saya. Katanya, dia akan berkunjung ke rumah saya.




Perkenalan kami bermula ketika saya belajar di kelas bahasa sewaktu di UIAM. Masih segar di ingatan, pada hari pertama kelas dia mengajak saya untuk pulang bersama menaiki keretanya. Saya terus bersetuju, memandangkan pada waktu itu saya tidak mengenali sesiapa. Bermula dari situ kami mula rapat. Dia selalu berkunjung ke bilik saya dan begitulah sebaliknya. Dia seperti kakak sendiri, selalu memberi nasihat dan kata-kata perangsang. Bukan itu sahaja kami juga berkongsi suka dan duka bersama. 

Pertemuan kami setelah tiga tahun tidak berjumpa membuatkan saya begitu teruja untuk menyambut kedatangannya. Bubur kacang, kuih kacang dan teh O ais menjadi hidangan untuk tetamu istimewa saya pada hari itu. Hampir dua jam pertemuan kami pada hari itu. Banyak cerita yang ingin dikongsikan. Masa berlalu begitu pantas, sedar tak sedar waktu untuk kami berpisah sudah tiba. Dek kerana hari sudah petang dan perjalanan pulang yang jauh dia meminta izin untuk pulang. Insya Allah mudah-mudahan kami akan dipertemukan lagi… walaupun kami boleh bertemu di alam maya, namun pertemuan di alam nyata, ‘face to face’ adalah berbeza.


Terima kasih akak sudi bertandang ke rumah saya… Semoga kita berjumpa lagi…
Ketabahan dan kesabaran akak menjadi perangsang untuk saya supaya lebih tabah dalam meniti kehidupan ini…Thanks…  
 




No comments: