Friday, December 28, 2012

- The EnD -


‘The End’ – Kita tidak mampu memutar jarum jam ke belakang, kita tidak mempunyai kekuatan untuk mengutip semula apa yang tercicir kerana setiap detik yang berlalu tidak akan berulang kembali… Lagi beberapa hari kita akan menutup diari tahun 2012 dan membuka diari 2013. This is my first story… Everything that happen in my life have own beneficial and significant. Every single day I appreciate being alive for another change to eradicate and pray for Allah’s mercy living in filthy surrounding is not truly easy. Dear pass, thank you for all the life lessons and now it’s become a memory…
Sebagai peringatan untuk diri sendiri juga… Hidup ini adalah cerita dan cerita itu semestinya ada awal dan akhir. Kekuatan pada cerita itu adalah pada diri kita sendiri. Kita yang mengawal cerita dan bukannya cerita yang mengawal diri kita.

Semoga 2013, membuka lembaran baru dengan cerita kehidupan yang lebih bermakna… Insya Allah.
 
 
In a land of myth and a time of magic the destiny of a great kingdom rests on the shoulders of a young man, his name… MERLIN…. This is my second story in this entry.

Cerita epik bersiri MERLIN akhirnya sampai kepenghujungnya. Musim ke-5 dengan temanya, ‘The die is cast’ adalah musim terakhir setelah bersiaran sebanyak 5 musim dan episod ‘The diamond of the day’ adalah merupakan episod terakhir – The End.

Episod terakhir menyaksikan berlakunya peperangan yang sangat hebat antara Camelot dan Morgana. Dalam peperangan ini akhirnya pedang Mordred telah menusuk Arthur seperti yang telah Merlin saksikan melalui masa hadapan. Pedang yang digunakan oleh Modred itu adalah pedang yang dibuat oleh Morgana daripada nafas naga (Aithrusa). Sebelum Arthur rebah, dia sempat menusukkan pedangnya kepada Mordred dan telah meragut nyawa Mordred. Pedang yang digunakan oleh Arthur diperbuat oleh Merlin daripada nafas naga (Killgarath) dan telah beberapa kali digunakan.
 
Merlin menemui Arthur yang dalam kesakitan dan membawa Arthur masuk ke dalam hutan. Di sinilah Merlin mengakui bahawa dia adalah seorang ahli sihir dan mempunyai kuasa magik. Inilah part yang paling dinantikan pastinya oleh semua peminat drama bersiri ini. Arthur pada awalnya sukar mempercayai pengakuan Merlin. Arthur menganggap itu sebagai satu gurauan. Akhirnya Merlin menunjukkan kuasa magiknya. Arthur sama sekali tidak menyangka Merlin mempunyai kuasa magik, dia merasa tertipu dan kecewa. Selama ini dia menyangka dia mengenali Merlin rupanya dia tersilap. Arthur kecewa dengan Merlin dan memilih untuk mendiamkan diri tanpa sepatah kata.


Keesokan harinya Gaius datang menemui Merlin dan Arthur di dalam hutan. Gaius memeriksa kecederaan Arthur dan kecederaan itu terlalu parah. Arthur hanya dapat bertahan selama 2 hari sahaja. Kuasa magik Merlin juga tidak dapat menyelamatkan nyawa Arthur. Setelah Merlin meninggalkan Arthur dan Gaius, Arthur memberitahu Gaius bahawa Merlin ialah seorang ahli sihir. Melihat reaksi Gaius, Arthur dapat merasakan bahawa Gaius sudah lama mengetahuinya.  Gaius memberitahu Arthur bahawa betapa pentingnya Merlin di
sisinya selama ini dan betapa sayangnya Merlin kepada dirinya. Akhirnya Arthur akur dan menerima Merlin.
 

Melihat Merlin tidak berputus asa ingin menyelamatkan nyawa Arthur, Gaius akhirnya mencadangkan untuk membawa Arthur ke Lake Of Avalon. Sebelum berpisah Gaius memeluk Merlin dan Arthur sempat menyerahkan royal seal kepada Gaius untuk diserahkan kepada Guinevere, queen Camelot sebagai pemerintah Camelot. Gaius dapat merasakan Merlin dan Arthur tidak akan kembali lagi ke Camelot. Gaius kemudian pulang ke istana dan Merlin meneruskan perjalanan bersama Arthur menuju ke Lake Of Avalon. Dalam perjalanan mereka berehat di bawah pokok. Merlin yang gagal menghidupkan api akhirnya ditegur oleh Arthur supaya menggunakan kuasa magiknya dan Merlin akur. Arthur memberitahu Merlin macam mana dia boleh tidak menyedari bahawaMerlin mempunyai kuasa magik dan Merlin hanya mampu mengungkapkan kata ‘I’m sorry’ dan kuasa magik tersebut hanya digunakan untuk Arthur tiada tujuan lain.
 

Arthur semakin lemah dan Morgana dapat mengesan Merlin dan Arthur di dalam hutan setelah mendapat maklumat daripada seorang perempuan yang berada di istana. Dalam masa yang sama perempuan tersebut telah ditangkap dan dihukum oleh Guinevere. Merlin dapat menghidu kedatangan Morgana dan menggunakan magiknya untuk menutupi jejak mereka dengan menggunakan daun-daun kering. Arthur melihat tindakan Merlin itu dan berkata, “you done this before.” Kemudian secara tiba-tiba Morgana telah menyerang Merlin dengan menggunakan kuasa magiknya. Setelah Merlin terpelanting jauh daripada Arthur, Morgana mengambil peluang untuk membunuh Arthur yang semakin lemah. Tanpa disedarinya Merlin datang dari arah belakang dan terus menusuk pedang yang digunakan oleh Arthur kepada Morgana. Arthur hanya mampu melihat kematian Morgana di hadapan matanya.

Kemudian mereka meneruskan perjalanan menuju ke Lake Of Avalon. Keadaan Arthur semakin parah dan tidak mampu lagi meneruskan perjalanan. Akhirnya Arthur rebah. Arthur memberitahu Merlin tidak ada apa yang perlu dilakukan lagi. Dalam kesakitan Arthur meminta Merlin memeluknya erat-erat. Merlin sudah pun menitiskan air mata dan memeluk Arthur dengan erat seperti tidak mahu dilepaskan. Dalam saat-saat terakhir Arthur sempat mengungkapkan kata-kata terakhirnya, ‘Thank you Merlin’ dan akhirnya Arthur menutup matanya di pangkuan Merlin. Merlin tidak dapat menahan kesedihannya lagi dan menjerit memanggil great dragon… walaupun segalanya sudah terlambat. (Air mata pasti akan keluar tengok part ni… hubungan Merlin and Arthur not only as a servant and king but more than that…They are Friend)

Atas pertolongan great dragon Merlin berjaya membawa Arthur ke Lake Of Avalon, tetapi segalanya sudah terlambat. Melihat Merlin tidak dapat menerima hakikat kematian Arthur, great dragon kemudian memberitahu Merlin tiada apa lagi yang boleh dilakukan dan Merlin perlu menerima hakikat yang tertulis untuknya dan Arthur. Great dragon juga menyatakan bahawa, in time of need Arthur will rise. Akhirnya Merlin terpaksa menerima hakikat kematian Arthur dan menjalankan upacara pengembumian Arthur di Lake Of Avalon.
 
 
The show ends with a setting in the modern time, and an aged Merlin walking past the lake of Avalon, without any signs that Arthur is going to rise.  
 
   I like this picture so much :)
For me, MERLIN… an excellent magical tv series and the best series ever… Now, MERLIN came to end…L

No comments: