Saturday, January 5, 2013

HiDuP MeMaNG PaYaH





Hari ini adalah hari ke 5 kita berada di tahun baru 2013. Semoga 2013 lebih baik dari 2012, itulah harapan semua daripada kita. Di sebalik harapan itu, perjalanan kehidupan yang bakal kita lalui pasti menemukan kita dengan duri dan batu yang tajam serta bunga yang beracun. Apa yang pasti tidak ada kehidupan yang terlepas daripada diuji dan dilanda musibah. Sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud :

“Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan kami telah beriman dan mereka tidak diuji Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar dan pasti mengetahui orang-orang yang dusta.”           (Surah Al-Ankabut : 2-3)

Jelaslah bahawa ‘Life is not easy’- Hidup tidak mudah kerana hidup memang payah dan sebab itulah saya memilih nama ini untuk blog saya. Di ruang yang kecil ini, saya ingin  berkongsi tentang cerita kehidupan yang di dalamnya tidak selalunya cerah adakalanya ditutupi dengan awan kelabu, hidup juga tidak selalunya indah adakalanya penuh dengan ranjau yang berliku. Di sebalik kepayahan itu ada kesenangan, sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud :

“Oleh sebab itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan (sekali lagi ditegaskan) sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.”             (Surah Al-Insyirah : 5-6)

Hati adakalanya keresahan dan berkecamuk setelah hikmah yang dicari tidak kunjung tiba. Memetik kata-kata Pahrol Mohamad Juoi, hikmah ialah suatu kebijaksanaan mendapat kebaikan di sebalik satu keburukan. Menurut beliau lagi di sinilah hati perlu dididik untuk bersabar, berbaik sangka dan berusaha. Itulah solusi yang terbaik.

Ayuh kita hayati sejenak bait-bait lagu nasyid yang didendangkan oleh Yasin – Hidup memang payah.

Hidup ini memang payah
Kadang gelap kadang cerah
Hati ini jika resah
Siksa jiwa takkan sudah

 
Hidup ini memang payah
Ku terima ku berserah
Hati ini bila pasrah
Yang susah bisa mudah

 
Kehendak manusia mencari yang mudah itu terlalu mendesak, kita susah merelakan kesusahan itu datang dahulu untuk mengajar mengenal kehidupan bertuhan.
Kita terlalu ingin segera merasai manisnya masam, bersabarlah duhai hati kerana bersabar itu indah di akhirnya...:)  

No comments: