Thursday, January 27, 2011

Ingin Seperti Khadijah

"Saya ingin menjadi seperti Khadijah."

Itulah ungkapan yang pernah saya dengar daripada seorang kawan. Waktu itu dia baru bergelar seorang isteri. Katanya, dia ingin membina cinta sehebat Khadijah dalam melayari bahtera rumah tangganya. Sempat saya bertanya kenapa ingin menjadi seperti Khadijah, bukan seperti tokoh-tokoh wanita Islam yang lain??? Katanya, kerana Khadijah adalah isteri kesayangan Rasulullah dan dia benar-benar mendapat cinta daripada Rasulullah di dunia. Cinta antara Rasulullah dan Khadijah tidak setanding dengan cintanya terhadap isteri-isterinya yang lain.

Suatu hari Aishah pernah berkata: "Aku tidak pernah cemburu kepada seorang pun isteri Rasulullah seperti cemburuku kepada Khadijah sedangkan aku tidak pernah melihatnya, akan tetapi Rasulullah selalu menyebutnya." Begitulah hebatnya Khadijah. Dalam dirinya ada kekuatan spiritual dan kejernihan cinta. Dia beriman kepada Allah dan membenarkan risalah yang dibawa oleh Rasulullah S.A.W.

Tidak dapat dinafikan setiap isteri mengimpikan seorang suami sehebat Rasulullah dan seorang suami pula mengimpikan seorang isteri setabah Khadijah. Jika begitu, jadikanlah cinta pasangan (suami isteri) sebagai ibadah untuk memenuhi kekosongan jiwa dan mendorong kebaikan. Semoga kita, umpama Khadijah di zaman kontemporari ini.

Si suami bertanggungjawab mencari nafkah untuk keluarga dan si isteri menguruskan rumah tangga termasuk anak-anak. Berkata si isteri, "Duit suami, duit isteri dan duit isteri, duit isteri."
BEGITUKAH???

No comments: