Sunday, November 7, 2010

ASAP MAUT

Kelihatan beberapa orang remaja berpeleseran di sebuah perhentian bas. Ada di antara mereka berpakaian seragam sekolah. Jam baru menunjukkan pukul 12 tengah hari, pasti mereka ponteng sekolah. Saya rasa sangat terganggu apabila melihat mereka dengan bangganya menghisap rokok di khalayak ramai. Dalam usia belasan tahun sudah berjinak dengan rokok.

Gejala ini tidak boleh dipandang remeh kerana menurut satu kajian yang dibuat menunjukkan golongan muda membelanjakan sebanyak RM270 000 sehari untuk rokok. Ini bermakna pelbagai langkah yang telah diambil masih tidak berjaya untuk mengatasi tabiat yang tidak sihat ini. Di mana silapnya??? Apa tidaknya, kanak-kanak melihat orang dewasa yang mereka hormati seperti ibubapa, sanak saudara dan guru menghisap rokok di hadapan mereka, maka mesej tentang bahaya yang boleh membawa maut akibat merokok musnah.

Pengaruh orang dewasa yang menghisap rokok sangat besar terhadap golongan muda. Sekiranya kita orang yang paling hampir dengan mereka tidak dapat menunjukkan contoh yang baik kepada mereka, maka segala amaran dan mesej yang ingin disampaikan tidak akan membawa apa-apa makna. Mereka akan fikir apa yang orang dewasa boleh buat, mereka juga boleh.

Kepada mereka-mereka yang belum terjebat dengan gejala ini, janganlah sekali-kali ada perasaan ingin mencuba kerana untuk berhenti merokok, menyebutnya mudah namun melaksanakannya belum tentu. Saya pernah mendengar seseorang yang merokok berpuluh-puluh tahun dan berkata, "Esok saya akan berhenti." Tapi, esok mungkin datang membawa kanser paru-paru, serangan jantung, strok dan sebagainya. Mungkin juga esok sudah tiada....

Sedikit maklumat untuk menjelaskan kenapa berhenti merokok merupakan proses yang menyukarkan. Ketagihan kepada rokok sebenarnya berkaitan dengan nikotin di dalamnya. Nikotin bertindak 'mempermainkan' akal perokok dengan stimulasi. Nikotin tidak kekal dalam tubuh kerana ia mampu bertahan sekitar 40 minit hingga 2 jam sahaja. Kemudian ianya akan dipecahkan oleh pelbagai enzim dan reaksi kimia. Setelah itu, perokok akan inginkan kepada rokok kembali.

Kepada perokok-perokok anda juga mempunyai hak. Hak untuk mengetahui hakikat sebenar di sebalik harga sebatang rokok.

Dengan membayar 50 sen untuk sebatang rokok anda sebenarnya membelanjakan:
  • 24 sen untuk cukai hasil tembakau
  • 14 sen untuk keuntungan pengilang rokok
  • 5 sen untuk peruncit
  • 1 sen untuk keuntungan pengedar rokok
  • 1 sen untuk dinikmati oleh pengawit tembakau (penanam)
DAN
Setiap rokok yang dihisap anda sebenarnya menghadiahkan penderitaan kepada orang yang selama ini menyayangi anda.

No comments: