Wednesday, November 10, 2010

C . I . N . T . A


Akhirnya dapat juga aku mencari punca kenapalah perangai adikku yang sorang ini pelik sangat. Langsung tidak boleh berenggang dengan handphone, sentiasa dibawa hingga ke tandas. Rupa-rupanya sedang dilamun cinta.

"Lautan api sanggup diredah, gunung tinggi akan didaki, bulan dan bintang menjadi saksi, semuanya sanggup ku korbankan demi cinta."

Saya cukup risau dengan keadaan ini, belum masanya untuk dirimu terjebak dengan gejala ini. Wahai adikku, cinta memang indah tetapi tidak seindah yang kau bayangkan. Coretan ini untuk dirimu adikku dan semua adik-adik remaja yang masih di bangku sekolah, juga peringatan untuk diri ini.

"I love you, aishiteimasu, uhibbuki, saranghaeyo, je'ti aime," bahasa inggeris, jepun, arab, korea dan perancis semua disebut, tetapi maknanya satu aku cintakan mu. Itulah kata-kata keramat sebagai tanda cinta. Itu sahajakah makna cinta pada kamu??? Cinta maknanya sayang, menjaga orang yang kita sayang dan membuat dia bahagia. Sekiranya itulah makna cinta, maka akan berlakulah kekalutan dan kemusnahan dalam cinta. Cinta seperti ini akan menyebabkan dirimu kecewa dan dikecewakan, malah akan melontarkan dirimu ke neraka.

"Janganlah kamu mendekati zina, (zina) itu sesungguhnya adalah perkara yang keji dan merupakan satu jalan yang buruk." (surah al-Israa' ayat 32)

Cinta bukan sahaja untuk kamu berseronok di dunia, tetapi juga bercinta untuk akhirat. Cinta sampai syurga. Mungkin kamu tidak nampak.... Cinta berdiri di atas ketaatan kepadaNYA dan menjadikan cinta sebagai ibadah yang boleh menghalang kemungkaran.

"Dan katakanlah kepada lelaki-lelaki yang beriman agar mereka menjaga pandangan mereka dan kemaluan mereka. Yang demikian itu (lebih suci bagi mereka). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka lakukan." (Surah An-Nur ayat 30)

Demi cinta Ilahi akan terbina cinta untuk insani dan cinta memerlukan matlamat iaitu mencari keredhaan Allah. Tanya kepada diri kenapa kamu bercinta??? Untuk apa kamu bercinta??? Sekiranya kamu hanya inginkan keseronokkan atau ingin mengikut jejak kawan-kawan yang mempunyai girlfriend, maka cintamu itu sangat daif untuk diagung-agungkan.

Sebuah cinta yang suci akan berakhir dengan perkahwinan. Adakah cinta kamu menuju ke arah itu??? Cinta itu datang dengan tanggungjawab. Tanggungjawab untuk membahagiakan pasangan kamu di dunia dan akhirat. Apa guna cinta di dunia sahaja, tetapi di akhirat bermusuhan antara satu sama lain. Ibubapa menyalahkan anak kerana dosa si anak terpalit kepada mereka. Si anak pula menyalahkan ibubapa kerana tidak mendidik mereka dengan sempurna. Suami menyalahkan isteri kerana tidak taat kepada perintah Allah dan isteri menyalahkan suami kerana tidak menjaga amanah yang diberi. Cinta seperti ini hanya bertahan di tepi kubur, tidak dapat dibawa hingga ke akhirat.

Demi untuk mencapai sebuah cinta yang diredhai, maka adanya peraturan dalam bercinta. Namun peraturan inilah yang kerap dilanggar. Rasa cinta tidak salah, tetapi kesalahan akan berlaku semasa menjalinkan hubungan cinta. Pastikan cinta kamu tidak melanggar hukumNYA, jangan sampai terjerumus dalam perkara yang melalaikan dan merugikan. Bercinta berlandaskan syariatNYA.

Yakinlah ada keindahan dengan mengikut peraturan Allah. Kamu akan merasai keindahan cinta walaupun tanpa dating, tanpa bergayut di telefon, tiada sentuhan tangan dan kerlingan. Cinta suci mampu tumbuh tanpa semua itu. Cinta sampai syurga. Oleh itu, perbaikilah dirimu wahai adikku dan ajaklah orang kamu cintai untuk bermuhasabah. Carilah sesuatu yang boleh menjamin masa depanmu terlebih dahulu iaitu ILMU. Kejarlah ilmu terlebih dahulu sebelum kamu mengejar cinta. Tanpanya kamu tidak akan dapat menilai erti cinta yang sebenar.




2 comments:

Imad said...

Salam kak ermiza..really touching..n inspiring blog...
dari dulu lagi..hanya memrhatikan kak dari jauh...
masa akak kua paper..if not mistaken..2004 rasenya..then..rezeki..boleh tgk akak kat UIA...pun tgk akak dari jauh..selalu nampak akak kat lib n lalu kat econs...sgt2 bagi semangt kat saya...

akak...tahniah!!!!!....

mohon Allah terus mnguatkan akak dan memberi kemudahan kepada akak dalam setiap urusan....

SAYANG AKAK
-al mu'mina ikhwah-
salam ukhwah minni..
Halimaton Mohamad

ermizamustafa said...

W'salam...terima ksh sudi ziarah blog akak dan kata2 semangat yang diberikan.

May Allah bless you always...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...