Monday, October 14, 2013

Berkorban Terletak Pada Kualiti Bukan Kuantiti




Labbaikallahumma Labbaika
Labbaika Laa Syarikalaka Labbaika
Innalhamda Wal Ni'mata
Laka Wal Mulk Laa Syarikalaka

Mendengar bait-bait lagu nasyid dendangan kumpulan Raihan ini, hati terasa sayu. Setiap daripada kita pastinya mempunyai keinginan untuk menjadi tetamu Allah… Insya Allah…

Esok kita semua umat Islam akan meraikan satu lagi perayaan besar dalam agama kita iaitu hari raya eid adha… Setiap kali tiba eid adha akan mengingatkan kita kepada cerita pengorbanan Nabi Ibrahim yang mendapat perintah daripada Allah supaya mengorbankan putera kesayangannya Nabi Ismail. Betapa besarnya nilai pengorbanan baginda. 

Berkorban bukan sahaja dengan melakukan ibadah korban iaitu menyembelih binatang ternakan samata-mata, tetapi berkorban dalam konteks yang lebih luas lagi. Berkorban wang ringgit untuk didermakan kepada anak-anak yatim, berkorban masa untuk menziarahi jiran tetangga yang sakit berkorban tenaga untuk melakukan kerja-kerja amal dan sebagainya. Berkorban lillahi taala… Tidak perlu banyak kerana bukan terletak pada kuantitinya tetapi kualitinya. Ikhlas dan redha, melakukan sesuatu bukan kerana sesuatu yang lain.

Ikhlas itu ibarat semut hitam yang berjalan di atas batu yang hitam pada malam yang gelap gelita.

Ikhlas dan redha bukan suatu yang mudah, tapi kita boleh sama-sama berusaha untuk ikhlas demi mencari 
keredaannya.

Salam Eid Adha… Kullu am wa antum bikhair.


No comments: