Wednesday, May 1, 2013

Review – Skrip Drama Radio ‘DURI’

   
 
 
Entri saya kali ini adalah atas permintaan seorang sahabat yang sudi memberi ‘respond’ untuk coretan saya sebelum ini, mengenai skrip drama radio.  
Ini sedikit sedutan dialog daripada drama tersebut :-
NAQIB : Saya dah pun buat keputusan, saya nak putuskan pertunangan kita.
AWATIF : Tidak! Apa salah saya Naqib? Apa yang saya dah buat? (Nada sebak dan air
mata mula mengalir di pipi.)
ALYA : Tak ada apa yang membahagiakan, Awatif. Setiap hari aku dijadikan babu di rumah.
Tidak cukup dengan itu, pantang salah sikit aku dipukul, diherdik. Aku dah tak
tahan, Awatif. (Nada sedih)
ADAM : Tolonglah Encik Naqib, jangan bertindak mengikut perasaan, tanpa mengetahui
kesahihan cerita sebenarnya. Saya tak mahu Encik Naqib jadi buta, sama seperti
saya. Buta dalam menilai yang mana kaca dan yang mana permata.
IRFAN : Kau tinggalkan aku sebab lelaki tu kan? Hah? Aku tak akan tertipu lagi dengan
perempuan macam kau. (Nada tinggi)
(Menoleh ke arah kekasih Alya)
Dan kau… kau juga pasti akan menjadi mangsa perempuan ni sama seperti aku,
 jadi kau juga harus mati!
(Satu das tembakan dilepaskan dan tepat mengenai dada kekasih Alya)
ALYA : Naqib!!! (Menjerit)
(Satu das lagi tembakan dilepaskan dan menembusi kepala Alya)
AWATIF : Kenapa Alya buat saya macam ni? Dia kawan saya! (Nada sedih)
ADAM : Dia bukan kawan awak, Awatif. Dia ibarat duri … Duri yang kita tidak
nampak pada mata kasar, tapi setelah terkena tusukkannya amat
menyakitkan. (Nada tinggi)
‘Duri’ mengisahkan Alya dan Awatif berkawan dari universiti lagi. Tanpa pengetahun Awatif, Alya sebenarnya menjadi punca Adam meninggalkannya seminggu sebelum majlis pertunangan mereka. Kehadiran Alya dalam hidup Adam bukan membawa sinar bahagia tetapi racun berbisa, perkahwinan mereka hanya bertahan untuk seketika. Adam menceraikannya setelah mengetahui kecurangan Alya dan cerita mengenai Awatif selama ini adalah fitnah semata-mata. Naqib tunangan Awatif telah memutuskan pertunangannya dengan Awatif kerana sekeping gambar yang juga datangnya daripada Alya yang kini sedang berusaha untuk mendekati lelaki itu. Irfan, bekas kekasih Alya berjaya menjejak di mana Alya berada. Tujuannya hanya satu, balas dendam terhadap Alya kerana meninggalkannya setelah semua harta bendanya menjadi milik Alya. Kedatangan Naqib ke apartmen Alya telah mengundang tragedi berdarah apabila Naqib juga menjadi mangsa Irfan. Pertemuan kembali antara Adam dan Awatif di bilik mayat telah merungkai segala-segalanya.   
PENGAJARAN : Dalam berkawan, perlu berhati-hati. Rambut semuanya hitam, tapi hati lain-lain. Jangan terlalu percaya. Bukan itu sahaja, apabila disampaikan sesebuah cerita, selidiklah terlebih dahulu akan kesahihan dan kebenarannya. Jangan mudah percaya.  
        
1 Mei 2013 – Selamat Hari Pekerja untuk semua warga pekerja. Bekerjalah dengan penuh dedikasi dan amanah.

 



2 comments:

humble.yat said...

wah kak za..mantap lah..thanks review..semoga akan drama ke 2 dari kak za lagi yek:-)

ermizamustafa said...

Insya Allah...Doakan...:)