Monday, October 15, 2012

Trend Gangnam Style


Tempat percutian idaman saya dan adik... Jeju Island...
Sumber : Google

Dua hari yang lalu adik saya bertanya, "Akak pernah tak tengok tarian 'Oppa Gangnam Style'? Kata saya, "Tak pernah, tapi setiap hari lagu tu dimainkan di radio. Jadi setiap harilah dengar." Kata adik, "Sekali tengok, mesti nak tengok lagi." Sebelum saya menulis coretan ini saya menonton video tariannya di you tube, itu pun separuh sahaja. Ternyata, tarian 'Oppa Gangnam Style' menjadi satu fenomena kini. Di mana-mana sahaja dan siapa sahaja suka meniru gaya tarian yang berasal dari korea ini.

Trend tarian 'Oppa Gangnam Style' ciptaan Psy kini telah meledak di negara kita, apatah lagi Malaysia mempunyai ramai pencinta K-Pop, namun saya bukanlah pencinta tegar K-Pop. Terfikir pula kenapa agaknya tarian seperti ini boleh mencipta satu fenomena yang luar biasa? Adakah kerana penampilan Psy yang agak berbeza daripada artis K-Pop yang lain, handsome, cantik dan slim atau adakah kerana gerak tarinya yang cool?

Melihat fenomena tarian 'Oppa Gangnam Style' ini mengingatkan saya kepada populariti tarian breakdance yang dipopularkan oleh Michael Jackson menerusi video 'Dancing Machine' tidak lama dahulu. Apa pun pandangan yang kita berikan tentang tarian 'Oppa Gangnam Style' ini, saya ingin mengajak kita semua untuk menghayati sebuah hadis yang bermaksud :

"Nescaya kamu akan turut jejak langkah mereka (yahudi dan nasrani) sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta sehinggakan mereka memasuki lubang biawak nescaya kamu akan mengikuti mereka." Sahabat bertanya, "Adakah mereka itu kaum yahudi dan nasrani?" Baginda menjawab, "Siapa lagi kalu bukan mereka." - (Hadis Riwayat al-Bukhari)
 
Oleh itu, sama-samalah kita menilainya sendiri. Mana yang baik kita ambil dan mana yang buruk kita buang...  


 

No comments: