Sunday, July 15, 2012

3 Years Of Blogging

15/7/2009 adalah tarikh bermulanya saya mencoretkan sesuatu di laman blog ini. Post pertama saya bertajuk 'Rencah Kehidupan'. Sedar tak sedar sudah tiga tahun saya mewujudkan diri sendiri di alam siber. Maka blog 'Life Is Not Easy' ini pun telah berusia tiga tahun...:)

Sebelum ini pengetahuan saya tentang blog adalah zero, sehinggalah seorang kawan memperkenalkan saya tentang kewujudan tapak blog. Katanya, di ruangan ini kita boleh berkongsi sesuatu dengan rakan-rakan dan penghuni siber lain yang tidak kita kenali. Thanks to my dear friend. Dari sini saya melawat ke blog rakan-rakan yang lain - ramai di kalangan mereka yang memuatkan kisah-kisah peribadi tentang diri, coretan kehidupan, berkongsi foto, video dan apa saja bingkisan. Dari situlah ilmu tentang dunia penulisan blog ini bertambah sedikit demi sedikit.

Kini, terhasillah blog 'Life Is Not Easy' milik saya. Kenapa saya memilih nama 'Life Is Not Easy' untuk blog saya, nanti saya kongsikan di lain entry. Insya Allah... Di awal penulisan agak slow dan kata adik saya, sangat skema. Thanks to my dear sis... sentiasa menjadi pengkritik bebas saya...:) Blog saya ini hanya blog biasa dan sangat biasa, thanks to all readers yang sudi berziarah ke sini. Selagi termampu saya akan terus mencoretkan sesuatu di sini. Insya Allah...

Saya ingin kongsikan sebuah hadis tentang bagaimana kita bermuamalah dengan rakan-rakan siber lain yang hidup bersama-sama dengan kita di alam siber.

Daripada Abu Hurairah r.a, sesungguhnya Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud:
"Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, hendaklah dia berkata baik atau diam. Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, hendaklah dia menghormati tetangganya dan sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia memuliakan tetamunya."

Oleh yang demikian, jika kita tidak ada apa-apa yang baik untuk diperkatakan atau dikongsikan di alam siber, maka lebih baik kita berdiam diri. Kita harus menghormati pengunjung dan penghuni siber yang lain. Sebagai mana kita menjaga akhlak di alam nyata begitulah juga kita apabila berada di alam siber...peringatan untuk diri sendiri juga yang sentiasa alpa...

Akhir kalam... Have a nice day to all... 

 


2 comments:

madaniahismail said...

kak za,

selamat menyambut ramdhan.rindu akak!

ermizamustafa said...

Salam Ramadhan Madaniah Ismail...
Smg Ramadhan kali ini lbh bermakna...
Rindu jugak...:)