Friday, February 24, 2012

Dia Juga Ingin Seperti Mereka


Minggu ini adik perempuan saya tidak pulang dari asrama. Sunyi pulak suasana di rumah, tiada keriuhan suaranya. Seminggu yang lalu, dia rancak menceritakan tentang beberapa orang kawannya yang pergi bercuti ke luar negara dan membeli banyak barang di sana serta menghadiahkan cenderamata yang cantik kepada kawan-kawan yang lain.

"Bestkan akak jadi seperti mereka." Katanya dan saya hanya mampu tersenyum.

Beberapa hari kemudian, dia menelefon saya dan menceritakan bahawa sekolahnya akan mengadakan lawatan ke Singapura. Di akhir perbualan dia berkata, "Bestkan akak kalu adik dapat pergi."

Saya tahu dia juga ingin seperti mereka... bercuti di luar negara bersama keluarga, mengikuti lawatan sekolah dan sebagainya lagi.

Saya bayangkan sekolah adik saya tu... seperti Shinhwa High School dalam cerita korea Boys Over Flowers pulak. Jika begitu, saya harap biarlah adik saya memegang watak utamanya Geum Jan Di, seorang pelajar sekolah menengah yang biasa dan tidak mudah terpengaruh dengan cara hidup pelajar lain yang kaya dan mewah.


Shinhwa High School or Keimyung University in Boys Over Flowers

Usah menyangka apa yang belum kita miliki akan menjanjikan bahagia
adakalanya, setelah kita milikinya itulah punca masalah kita

Dan...


Dalam hidup terkadang kita lebih banyak mendapatkan apa yang tidak kita inginkan
dan ketika kita mendapatkan apa yang kita inginkan
akhirnya kita tahu bahawa yang kita inginkan
tidak dapat membuatkan
hidup kita menjadi lebih bahagia

Bersyukurlah dengan apa yang telah kita miliki


No comments: