Tuesday, August 9, 2011

Mungkin tidak bahagia dunia tapi bahagia di akhirat

Sebuah kisah yang mengisahkan tentang seorang lelaki di kalangan sahabat Rasulullah S.A.W. Ketika itu di Madinah terdapat seorang perempuan yang cantik, namun tidak ada seorang pun pemuda Madinah yang berani meminang perempuan tersebut. Kemudian seorang lelaki yang sudah berumur dan buta matanya datang berjumpa dengan ayah perempuan tersebut.

"Dengar cerita, ada seorang gadis di rumah ini. Saya datang untuk meminang anak tuan untuk saya." Beritahu lelaki tersebut.

Mendengar kata-kata lelaki tersebut, si ayah meminta tempoh selama seminggu dan datang semula pada minggu hadapan. Dalam masa seminggu si ayah menyiasat siapakah lelaki tersebut. Setelah disiasat rupa-rupanya lelaki itu ialah sahabat Rasulullah, seorang yang warak dan tidak hidup dalam dosa.

Seminggu kemudian, lelaki tersebut datang dan bertanya adakah pinangannya diterima. Si ayah memberitahu bahawa pinangannya diterima. Maka berkahwinlah mereka. Si ayah memberitahu kepada anaknya, "Mungkin kamu tidak bahagia di dunia, tetapi kamu akan bahagia di akhirat."

Setelah berkahwin...

Suatu hari si isteri bertanya kepada suaminya, "Kenapa kamu mahu berkahwin dengan saya? Kamu tua dan saya muda."

"Betulkah kamu muda?" tanya si suami. Lantas si suami mencabut seurat uban di kepala isterinya, sedangkan hanya seurat itu sahaja uban di kepala si isteri. Kemudian, si suami meminta isterinya mencari uban di kepalanya. Puas si isteri mencari, namun tidak menjumpai seurat uban pun.

"Tiada uban tanda muda dan mati tidak syarat tua." kata si suami.

Beberapa hari kemudian...

Si isteri memberitahu si suami, "Semua jiran-jiran kita ada gelang emas, saya pun teringin juga."

Lantas, si suami membawa isterinya ke perigi dan diambil sebiji timba dan ditimba dari perigi tersebut. Dengan takdir Allah dalam timba itu penuh dengan emas. Lalu si isteri terus ingin mengambil emas itu dengan pantas si suami mencapai tangan si isteri dan berkata, "Kamu ambil emas ini, kita berpisah."

Si isteri tidak sanggup berpisah dengan suaminya dan sanggup berpisah dengan emas.

Selepas kejadian itu si isteri menyiasat siapakah sebenarnya suaminya itu? Setelah disiasat rupa-rupanya suaminya itu ialah wali Allah dan sahabat Rasulullah.

No comments: