Wednesday, June 29, 2011

Bercakap Dengan Pokok


Saya selalu melihat emak bercakap dengan pokok setiap kali berkebun. Kata emak selain mencantikkan kawasan rumah, pokok dapat memotivasikan diri dan tempat untuk meluahkan perasaan. Memang betul, saya pernah terbaca bahawa pokok mengeluarkan emosi sebagaimana manusia.

Orang tua-tua ada mengatakan sekiranya sebatang pokok yang tidak berbuah, sedangkan pokoknya subur, rendang dan rimbun, maka ambil sebilah kapak dan cincangkan batang pokok tersebut. Insya Allah pokok tersebut akan berbuah. Saya pernah melihat arwah datuk berbuat demikian. Dengan izin Allah pokok tersebut berbuah. Ini bermakna motivasi tidak semestinya lahir daripada diri kita sahaja, malah juga boleh dibangkitkan oleh elemen alam seperti pokok.

Samalah juga sekiranya kita tanam dan jaga pokok dengan baik seperti siram, belai dan bercakap-cakap dengannya, pasti ianya akan hidup subur. Pokok itu seperti faham dan tahu apa yang ingin kita sampaikan. Hidup kita pun akan ceria, tenteram dan bahagia. Inilah motivasi yang kita perolehi daripada tumbuhan yang kita sangka langsung tidak berperasaan.

Cerita pasal pokok tiba-tiba teringat cerita 'Autumn In My Heart'. Heroin dalam cerita tu nak jadi seperti pokok. Sebabnya apabila pokok itu ditanam di sesuatu tempat ianya akan kekal di situ untuk selama-lamanya. Ia tidak akan berpisah dengan keluarganya. Sedih pulak tiba-tiba....:(

Ayuh kita hijaukan sekeliling rumah dengan kehijauan pepohon...

RUMPUT adalah mentor saya.....

No comments: