Saturday, January 2, 2010

HIKMAH YANG TERSIRAT

“Selamat tinggal 2009” dan “selamat tahun baru 2010” itulah antara mesej yang saya terima daripada kawan-kawan melalui facebook dan sms sempena dengan kedatangan tahun baru 2010. Adakah 2010 menjanjikan sesuatu yang lebih baik dalam hidup kita atau sebaliknya??? Kita yang akan menentukan…dan tidak bermakna kita perlu melupakan semua peristiwa pahit dan manis yang berlaku sepanjang tahun 2009 dan juga tahun-tahun sebelumnya.

Untuk seketika kita kembali sejenak ke tahun 2005. Adakah kita masih ingat dengan nama Tsunami yang menggegarkan Sumtera dan lingkaran Lautan Hindi??? Kesannya dianggap seperti terkena bom nuklear kerana menyamai 1,500 butir bom atom yang menghancurkan Hiroshima dalam Perang Dunia Kedua. Negara kita juga terkena tempiasnya terutamanya Pulau Pinang, Kedah, Perlis dan Perak. Ekoran bencana ini anggaran 226,000 nyawa di 13 negara Asia dan Afrika melayang. Itu adalah bencana yang berlaku pada tahun 2005.

Untuk seketika pula kita kembali sejenak ke tahun 2009 yang baru melepasi kita. Tanggal 30 September gempa bumi berukuran 7.9 pada skala richter telah melanda Sumatera Barat dari Kota Padang ke Pariaman. Dalam kejadian ini terdapat tiga buah kampung tenggelam ditelan bumi. Keadaannya cukup menyedihkan…

Apakah perlu kita mempersoalkan apa yang sudah dan bakal dilakukan oleh pihak berkuasa bagi menghalang kemusnahan kepada nyawa dan harta akibat daripada tsunami dan gempa bumi??? Kita tidak perlu mempersoalkannya tapi mencari apakah hikmah di sebalik semua bencana yang berlaku??? Dalam satu kuliah yang saya ikuti seorang ustaz memberitahu itulah akibatnya apabila tidak mengamalkan amal makruf nahi mungkar dalam kehidupan. Dengan kata lain menyeru kepada kebaikan dan mencegah daripada kemungkaran. Apa yang berlaku di Padang ramai orang yang meninggalkan masjis dan surau, solat jumaat diabaikan dan mereka tidak mahu menyembah Allah maka digantikan dengan ribuan surau dan masjid sujud ke bumi. Amalan syirik, khurafat dan hiburan yang melampau juga berleluasa berlaku.

Perkara yang paling menarik perhatian mengenai kejadian gempa ini ialah tentang hikmahnya iaitu tarikh dan waktu berlakunya gempa di Padang dikaitkan dengan ayat Al-Quran oleh pengkaji kotemporari Al-Quran.

Tarikh gempa : 30 September 2009 ( Surah al-Rum 30:9)

أولم يسيروا في الأرض فينظروا كيف كان عقبة الذين من قبلهم كانوا أشد منهم قوة وأثاروا الأرض وعمروها أكثر مما عمروها وجاءتهم رسلهم بالبينت فما كان الله ليظلمهم ولكن كانو أنفسهم يظلمون
Allah berfirman yang bermaksud: “Tidakkah mereka berjalan di muka bumi? lalu mereka memperhatikan bagaimana akibat (yang dideritai) orang sebelum mereka? Mereka itu terlebih kuat daripada penduduk ini dan mereka itu menggarap tanah (bertani) dan memakmurkan lebih banyak daripada apa yang mereka (ini) memakmurkannya. Dan telah datang kepada mereka rasulnya dengan membawa keterangan. Maka Allah tiada hendak menganiaya mereka, tetapi mereka menganiaya diri mereka sendiri.”
Waktu berlaku gempa : 17.16 (WIB) (Surah al-Isra’ 17:16)

وإذا أردنا أن نهلك قرية أمرنا مترفيها ففسقوا فيها فحق عليها القول فد مرنها تدميرا
Allah berfirman yang bermaksud: “Apabila kami kehendaki akan menbinasakan suatu negeri, (lebih dahulu) kami suruh orang yang mewah (supaya taat kepada Allah), tetapi mereka fasik (durhaka), sebab itu berhaklah mereka ditimpa seksaan, lalu kami binasakan negeri mereka sebinasa-binasanya.

Apa yang penting di sini ialah kita mengambil pengajaran daripada apa yang berlaku. Ada hikmah yang tersembunyi yang harus kita jadikan iktibar untuk kehidupan yang seterusnya. Semoga tahun 2010 ini lebih baik daripada sebelumnya dan ada perubahan yang kita lakukan.

No comments: