Wednesday, October 14, 2009

BUAT MAK DAN AYAH

Walau sehebat manapun ilmu kita, walau setinggi manapun kelulusan kita,
walau siapa pun kita, apa guna sekiranya tanpa restu ibubapa kita,
jangan sesekali melupakan jasa mereka...kerana
tanpa mereka tidak mungkin kita berjaya seperti hari ini.

Diri ini amat bertuah kerana masih lagi dapat merasai kasih sayang ibu dan ayah. Ramai di luar sana yang tidak berpeluang untuk menikmati nikmat kasih sayang daripada insan yang bergelar ibu dan ayah. Tanpa mereka tiadalah kita di dunia. Dalam sebuah hadis Abu Hurairah berkata: seorang lelaki datang menemui Rasulullah dan bertanya.."siapakakah manusia yang paling berhak untuk aku layan dengan sebaik-baiknya?" Baginda menjawab:"Ibu kamu." Dan bertanya lagi: "Kemudian siapa?" Baginda menjawab lagi: "Ibu kamu." Dia bertanya lagi: "kemudian siapa?" Dan barulah Baginda menjawab: "Bapa kamu." Di sini jelas menunjukkan bahawa taraf ibu untuk ditaati lebih daripada bapa. Namun tidak bermakna kita boleh menafikan hak seorang bapa untuk ditaati. Tiada ayah tiadalah kita di dunia... Sayangilah dan bahagiakanlah mereka selagi mereka masih ada di sisi kita. Gunakanlah peluang ini dengan sebaik-baiknya, janganlah kita menyesal di kemudian hari.

Islam mewajibkan kita supaya berbuat baik kepada ke dua ibubapa dan tidak sekali-kali menyakiti mereka. Saya pernah terbaca satu catatan yang ditulis oleh seseorang yang bernama lelaki mengatakan bahawa wanita yang paling disayanginya yang pertama ialah ibunya dan yang kedua ialah isterinya. Alangkah baiknya lelaki ini. Adakah kita semua seperti lelaki ini selepas berkahwin masih lagi meletakkan ibu kita di tempat yang paling atas....

Memetik kisah Alqamah yang berlaku di zaman Rasullah SAW sebagai iktibar kepada kita semua untuk menghargai jasa dan pengobanan seorang ibu. Alqamah seorang pemuda yang baik, rajin menunaikan solat, banyak berpuasa dan bersedekah. Namun, dia lebih mengutamakan isteri berbanding dengan ibunya sehingga ibunya terguris hati. Di saat Alqamah hendak menghempuskan nafas, dia tidak mampu mengucap dua kalimah syahadah sehingga Rasullah SAW bertindak untuk membakar Alqamah kerana ibunya tidak mahu memaafkan Alqamah. Tindakan Rasullah SAW itu telah menyebabkan ibunya terus memaafkan Alqamah dan dengan mudahnya Alqamah mengucap dua kalimah syahadah.

Tekanan hidup pada hari ini, menjadikan hubungan kekeluargaan kian jauh dan institusi keluarga makin rapuh. Namun, walauapapun cabaran itu bukanlah alasan untuk kita menidakkan hak dan tanggungjawab kita sebagai anak kepada kedua ibubapa. Mereka tidak memerlukan wang ringgit cukuplah sekadar perhatian dan kasih sayang daripada anak-anak.
Buat mak dan ayah....
Anakmu kini telah dewasa dan berjaya dalam kehidupan berkat bimbingan dan dorongan yang berterusan dari mak dan ayah. Tiada balasan yang dapat anakmu ini berikan untuk membalas segala kebaikan dan pengorbanan selain daripada doa dan harapan semoga mak dan ayah sentiasa dalam kebahagian dan keredhaan Allah. Anakmu ini berterima kasih dan menghargai segala kesusahan mak dan ayah lalui dalam mengharungi cabaran yang berliku untuk memberi sebuah kehidupan yang bermakna buat diri ini. Sejuta kemaafan dipohon di atas segala khilaf anakmu ini...Ya Allah, lanjutkan usia mak dan ayahku...aku masih memerlukan mereka.
Mak dan ayah hanya dikau penyeri hidupku...
Restumu mak dan ayah azimat perjuangan mencari impian dan cita-cita...

Thank you Allah for my mother
Thank you Allah for my father
A special thank you to my beloved mak, ayah and ibu that always be on my side
I will not be here without all of you...
Thanks...







2 comments:

Anonymous said...

salam k miza......

yeeeeee...walau stinggi mana pown kejayaan yg dikecapi, always remember..kita bukan kita yg hari ni tanpa ibu bapa kita...

huhuhuhu...;))

tahniah utk k miza ..
n i'm proud of u..;))

ermizamustafa said...

W'slm...
Thanks syrfh..Kejayaan kt hari ini adalah keredhaan kedua ibu bapa kita.