Saturday, September 12, 2009

LAILATULQADAR...



Malam ini merupakan malam yang ke 22 kita berada di bulan ramadhan. Ini bermakna kita telah pun berada di malam sepuluh yang terakhir. Adakah kita akan bertemu dengan malam lailatulqadar...iaitu suatu malam yang lebih baik daripada seribu bulan dan merupakan anugerah yang diberikan oleh Allah kepada kita umat nabi Muhammad S.A.W dan tidak kepada umat-umat yang lain.

Lailatulqadar bermaksud malam yang sempit. Pada malam itu dunia berada dalam kesempitan dan kesesakkan kerana turunnya para malaikat ke dunia. Allah telah berfirman yang bermaksud:
"Sesungguhnya kami telah menurunkan (al-quran) pada malam lailatulqadar dan apa jalannya engkau mengetahui apa dia kebesaran malam lailatulqadar itu? malam lailatulqadar itu lebih baik daripada seribu bulan. Pada malam itu, turun malaikat dan Jibril a.s. dengan izin tuhan mereka kerana membaca segala perkara (yang ditakdirkan berlaku pada tahun yang berikutnya); Sejahteralah malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar."
(al-Qadr:1-5)

Malam itu merupakan malam yang agung. Al-Qadr itu sendiri membawa maksud kemuliaan dan keagungan. Banyak pendapat dan hadis yang membincangkan tentang bilakah sebenarnya berlaku malam lailatulqadar... Sabda Rasulullah S.A.W:
"Pilihlah malam lailatulqadar pada bilangan malam yang ganjil daripada sepuluh terakhir ramadhan."

Iman al-Nawawi menyatakan bahawa tanda berlakunya lailatulqadar ialah pada malam tersebut keadaan tidak terlalu panas dan tidak terlalu sejuk. Matahari yang terbit pada pagi hari itu pula kelihatan putih cerah dan tidak banyak sinaran cahayanya.
Jadi sama-samalah kita merebut peluang yang diberikan oleh Allah kepada kita di mana tidak diberikan kepada umat-umat yang lain. Semoga kita salah seorang yang akan berada di malam itu...

No comments: