Sunday, June 12, 2016

4 Ramadhan Berbuka Bersama Mak Ayah

Assalamualaikum…
.
Sebagaimana tajuk itulah kisahnya pada 4 Ramadhan yang lepas. Dek kerana tuntutan kerja yang jauh dari kampung halaman (jauh sangat ke?? Lebihla dari 2 marhalah) maka terpaksala saya merantau ke luar dari daerah letaknya kampung saya itu.


Saat berbuka bersama keluarga hanya dapat dinikmati seminggu sekali. Syukurlah berbanding dengan adik yang hanya dapat berbuka bersama keluarga pada hari terakhir Ramadhan, itu pun jika dapat balik awal, jika tidak malam raya baru bertolak balik. Itulah lumrah kehidupan sebagai perantau. 

Pada saya juadah atau menu tidak penting… yang penting dapat berbuka bersama, ada mak, ada ayah dan adik-adik. Walaubagaimanapun, mak akan masak menu yang istimewa jika anak-anaknya ada bersama. Suasana akan jadi meriah. Macam-macam kerenah dan ragam. Dulu masa kecik-kecik saya dan adik-adik suka letak lauk dalam pingang nasi awal-awal sebelum berbuka, kemudian tunggu sampai azan kedengaran. 

Sedikit perkongsian tentang adab-adab berbuka puasa :


Image Google


Sekarang kami semua dah besar. Amalan itu sudah ditinggalkan. Amalan yang menjadi kebiasaan sekarang share menu berbuka via whatsapp apabila berjauhan, Semoga tautan ukhuwah kami berkekalan dan sama seperti sekarang sampai bila-bila hendaknya. Aminn…

Sekian coretan untuk kali ini, 7 Ramadhan 1437H

Saya tinggalkan coretan saya ini dengan sepotong hadis :-


…”مِنْ أَجْلِى لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ فَرْحَةٌ عِنْدَ فِطْرِهِ وَفَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّه


Yang bermaksud :

“…Bagi orang yang berpuasa akan mendapatkan dua kegembiraan yaitu kegembiraan ketika dia berbuka dan kegembiraan ketika berjumpa dengan Rabbnya…”

Hadis Riwayat Muslim : No 1151



No comments: