Thursday, October 23, 2014

Corat Coret Dalam Kereta

Assalamualaikum...

Hari ini saya bercuti dan ingin menghabiskan masa di kampung halaman. Bukan mudah untuk mendapat peluang sebegini, menghabiskan masa bersama mak, ayah dan adik-adik. Mengimbas kembali cerita ketika dalam perjalanan pulang ke kampung dua hari yang lalu..

Sebaik sahaja habis waktu bekerja jam 5.00 petang saya terus keluar dan adik sudah pun menunggu di kereta. Sudah menjadi kebiasaan sebelum memulakan perjalanan, air dan keropok aka jajan mesti dibeli untuk menghilangkan kebosanan perjalanan yang hampir dua jam. Bergantung kepada keadaan trafik. Perjalanan pulang pada petang itu agak pelahan dek kesesakkan dengan lambakan kenderaan yang berpusu-pusu ke destinasi masing-masing. Mungkin kerana ramai yg mengambil cuti sempena depavali dan awal muharram.

Dalam banyak-banyak perkara yang kami borakkan sepanjang perjalanan dan yang masih saya ingat adalah berkenaan dengan program 'I want to touch a dog'. Adik yang memandu di sebelah mula bertanya kepada saya mengenai isu ini setelah melihat seekor anjing di tepi jalan. "Peka jugak adik aku dengan isu yang berlaku sekarang." Bisik hati kecil saya. Menyedari diri belum cukup ilmu untuk bercakap tentang isu ini, saya memberitahunya..
"Usah kita mengikut sesuatu jika kita tidak tahu akan kesahihannya. Mengikut sesuatu fahaman atau apa sahaja mesti mengikutnya dengan ilmu bukan taklid buta." Saya lihat dia senyum dengan jawapan saya, harap dia faham.

Semoga apa yang berlaku sekarang memberi pengajaran kepada kita semua.
Sekian...

No comments: