Monday, April 4, 2011

Sebuah Kisah Cinta Abadi


Cinta pada bunga, bunga akan layu
Cinta pada manusia, manusia akan mati
Tapi cinta pada Allah adalah
Cinta yang kekal abadi

Dikatakan Rabi'ah Adawiyah menerima banyak lamaran. Tetapi, dia menolak semuanya. Rabi'ah pernah dilamar oleh Hasan al-Basri. Selain daripada Hasan al-Basri, ramai lagi yang datang melamar Rabi'ah. Lantas Rabi'ah berkata, "Baiklah, aku akan berkahwin dengan seseorang yang paling pintar di kalangan kamu semua. Mereka menjawab, "Hasan al-Basri itulah orangnya." Lalu Rabi'ah berkata kepadanya, "Jika kamu dapat menjawab empat pertanyaanku, aku bersedia menjadi isterimu."

Pertanyaan pertama, "Apakah yang akan dikatakan oleh Hakim dunia ini saat kematianku nanti, adakah aku mati dalam islam atau murtad?"

Hasan al-Basri menjawab, "Hanya Allah yang Maha Mengetahui dan dapat menjawabnya."

Lalu dia mengajukan pertanyaan kedua, "Pada waktu aku dalam kubur nanti, di saat malaikat Munkar dan Nakir bertanya padaku, dapatkah aku menjawabnya?"

Hasan al-Basri menjawab, "Hanya Allah yang mengetahui."

Rabi'ah mengajukan pertanyaan seterusnya, "Pada ketika manusia dikumpulkan di Mahsyar pada hari perhitungan nanti, semua orang akan menerima buku di tangan kanan dan di tangan kiri, bagaimana denganku, adakah aku menerima dengan kanan atau tangan kiriku?"

Hasan al-Basri menjawab, "Hanya Allah yang mengetahui."

Akhirnya Rabi'ah mengajukan pertanyaan yang terakhir, "Pada ketika hari perhitungan nanti, sebahagian manusia akan masuk syurga dan sebahagian golongan lain akan masuk neraka. Pada
golongan manakah aku akan berada?"

Hasan al-Basri juga menjawab seperti jawapan asalnya bahawa hanya Allah yang Maha Mengetahui.

Rabi'ah lalu berkata pada Hasan al-Basri, "Aku telah mengajukan empat pertanyaan tentang diriku, bagaimana aku harus bersuami dengannya dan menghabiskan waktuku bersamanya?"

Itulah Rabi'ah Adawiyah. Baginya yang penting adalah tengelam dalam cinta Allah dan meletakkan seluruh harapannya kepada Allah.

Kiranya tiada cinta insani untukmu
Cukuplah cinta Allah penyuluh hidupmu
Kelak akan ada cinta untukmu
Daripada insan yang menyintai Allah
Sebagaimana cintamu kepadaNya

No comments: