Sunday, October 26, 2014

Rumah Cantik, Rumah Bersih

Assalamualaikum...

Selamat pagi... Hari terakhir cuti dan berada di kampung halaman.

Sepanjang saya berada di kampung, mak, ayah dan adik-adik semua sibuk membersihkan dan mencantikan halaman rumah. Kata ayah, akan diadakan pertandingan rumah bersih dan cantik di kampung kita. Mak yang paling sibuk dengan pelbagai perancangan. Semua pasu bunga diubah kedudukan supaya kelihatan cantik dan menarik. Daun dan bunga yang kering dibuang. Ada pokok-pokok yang digunting dan digubah menjadi bonzar. Ini kerja adik. Kemahiran yang terpendam katanya.

Ayah pula membersihkan daun-daun kering yang berguguran di atas tanah dan sampah-sampah lain. Saya pula ditugaskan untuk menyelesaikan urusan dalam rumah... Ibarat melakukan aktiviti 5S pula. Kata ayah, orang yang akan membuat penilaian akan datang pada bila-bila masa.

Semoga apa yang dilakukan ini akan berterusan. Tambahan pula, sekarang ini wabak aedes sedang menular. Kata emak, "tak menang pun tak pe, puas hati rumah dah bersih. Saya tambah, dan cantik. Jika tidak kerana pertandingan ini mungkin tiada kesungguhan untuk melakukan kerja-kerja membersih dan mencantikan rumah... ;)

Sekian...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...