Thursday, September 11, 2014

Obses Dengan Buku

Assalamualaikum...

Pagi ini cuaca agak sejuk, mungkin dek kerana malam tadi hujan turun membasahi bumi... Suasana sebegini sangat sesuai untuk mengayam mimpi, memandangkan hari ini pula cuti hujung minggu di sini. Rasanya tidak elok pula jika tidur sampai ke siang hari. Sudahnya keputusan dibuat untuk mencoretkan sesuatu di ruang maya ini.

Pagi ini saya mahu menulis tentang buku... Buku saya memang banyak, dari zaman sekolah, zaman universiti hinggalah sekarang saya suka beli buku. Adik pernah menegur, asyik membeli je, bila bacanya? Saya senyum je. Tidak dinafikan ada beberapa buah buku yang masih belum habis saya baca. Apa pun saya akan pastikan buku-buku itu saya akan baca. Apa sahaja buku yang saya rasakan menarik dan memberi manfaat akan menjadi pilihan... Tambahan pula, buku boleh dibeli secara online. Tidak perlu mengambil masa yang lama. Semua di hujung jari. Tetapi saya lebih suka membeli di kedai buku kerana ia satu kepuasan yang sukar digambarkan.

Sekarang sedang memikirkan cara untuk  menyediakan sebuah perpustakaan mini untuk buku-buku ini. Walaupun namanya perpustakaan mini, tetapi memerlukan ruang yang agak luas juga. Semoga impian ini tercapai suatu hari nanti. Sudah banyak buku yang telah diberikan kepada orang terutamanya buku-buku semasa belajar dahulu. Ada juga yang dipinjam dan tidak dikembalikan. Tidak mengapa. 

Ingin saya kongsikan beberapa mutiara kata tentang buku ;

♣Buku lama adalah buku baru bagi yang belum membacanya - Samuel Butler

♣Sebuah kamar tanpa buku bagaikan tubuh tanpa jiwa - Marcus T. Cicero

♣ Membaca buku pertama kalinya seperti berkenalan dengan seorang teman baru, membacanya untuk kali kedua seperti bertemu teman lama - Peribahasa Cina

Sampai di sini dahulu coretan saya untuk pagi ini. Selamat berhujung minggu dan selamat bercuti kepada kawan-kawan yang bergelar guru. Kebiasaannya cuti sekolah akan ada pesta buku...;-)

"BuKu AdAlAh JeNdElA KeHiDuPaN"

No comments: