Monday, December 4, 2017

Fatonah Azali

Assalamualaikum...

Semoga dalam keadaan baik semuanya...

Tetiba rasa nak kongsi sikit kisah Fatonah Azali kat blog ni. Ramai tak yang tengok cerita ni sabtu lepas slot cerekarama TV3?

sumber : google
Saya biasanya akan tidur awal memandangkan esoknya adalah hari bekerja. Tetapi disebabkan tertarik dengan iklan drama Fatonah Azali ni, sangguplah tunggu jam 10.00 malam. Fatonah adalah seorang gadis istimewa (autism). Kisah sedih yang dialami oleh Fatonah adalah selepas ayahnya meninggal. Dia dijaga oleh Pak Tam dan selepas kematian Pak Tam, Azali anak kepada Pak Tam diamanahkan untuk menjaga Fatonah.

Apa yang ingin saya highlight di sini, bukan senang untuk menjaga dan memahami golongan seperti kami. Perlu kesabaran pada tahap yang tertinggi dan pengorbanan. Itulah yang dilakukan oleh Azali sehingga dia rela dan redha mengahwini Fatonah. Perkahwinan mereka bukan kerana cinta tetapi lebih kepada pengorbanan. Menerima Fatonah yang serba kekurangan, tanpa mengharapkan apa-apa kerana tiada apa yang boleh dilakukan oleh Fatonah sebagai seorang isteri. Tertanya-tanya juga adakah lagi orang seperti watak Azali di zaman ini? 

Saya suka pengakhiran cerita ini. Mungkin simple tapi itu yang terbaik untuk kedua-dua watak. Sebagaimana yang saya katakan bukan senang untuk menjaga dan memahami golongan kelainan upaya. Fatonah bertuah kerana ada insan seperti Azali dan Azali adalah yang terpilih untuk berada dalam hidup Fatonah walaupun seketika. Alfatihah...

Sekian..;)

15 Rabiul Awal 1439H


No comments: