Sunday, June 4, 2017

DEFENDAN : CINTA SEORANG LELAKI DAN KASIH SAYANG SEORANG BAPA

Assalamualaikum...


Saya bukan peminat KPOP, tetapi saya sangat meminati drama korea. Apatah lagi pada masa kini lambakan drama korea terbaru. Teringin pulak ingin membuat sedikit review terhadap sebuah drama korea yang tersenarai antara yang mendapat ranking tertinggi dan menjadi bualan. Defendan atau Innoncent Defendan antara drama korea yang saya rasakan terbaik sepanjang 2017 setakat ini dan sangat terkesan di hati. Review saya ini sememangnya sudah terlambat, memandangkan siaran tayangannya sudah lama berakhir.


Innoncent Defendan adalah sebuah drama thriller yang mengisahkan perjuangan seorang prosecutor (Park Jeong-woo – lakonan Ji sung) yang dituduh membunuh isteri dan anaknya serta berdepan dengan hukuman mati. Dalam masa yang sama dia mengalami amnesia. Lupa apa sebenarnya yang telah berlaku pada malam kejadian. Park Jeong-woo mempunyai keluarga yang bahagia dengan seorang isteri dan seorang anak perempuan yang comel. Dalam sekelip mata dia kehilangan kedua-duanya, malah dituduh membunuh mereka. 


Sangat terkesan di hati bagaimana Park Jeong-woo berusaha bersungguh-sungguh untuk mengembalikan ingatannya dan mencari kebenaran terhadap apa sebenarnya yang telah berlaku setelah mengetahui anaknya masih hidup. Bahkan dia mencuba sehabis daya untuk keluar dari penjara demi menemui anaknya kembali.


Kehidupan di penjara bagaikan mimpi ngeri. Bukan suatu yang mudah untuk Park Jeong-woo adapt dengan kehidupan di penjara, dalam keadaan amnesia, apatah lagi berdepan pula dengan banduan-banduan yang pernah menjadi pesalahnya. Dalam masa yang sama dia sentiasa menjadi perhatian musuhnya. Part yang paling best, bagaimana dia berjaya mendapat kerjasama dari rakan-rakan banduannya yang lain untuk keluar dari penjara. Mereka saling tolong menolong antara satu sama lain. Hubungan mereka tidak berakhir di situ, mereka saling berhubung antara satu sama lain selepas keluar dari penjara dan berjanji tidak akan kembali ke tempat itu lagi.  

Kesimpulannya, bukan semua yang bergelar banduan adalah banduan… Ada cerita di sebalik kehidupan individu itu yang tidak terjangka oleh akal fikiran kita… Actus Non Facit Reum Nisi Mens Sit Rea - Sesuatu perbuatan tidak akan menyebabkan seseorang bersalah melainkan mindanya juga bersalah.

Bayangkan bagaimana sekiranya Park Jeong-woo mengalami amnesia buat selama-lamanya? 

Terbaik Ji sung… 5 bintang …

Sekian coretan untuk kali ini...

9 Ramadhan 1438H


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...