Saturday, August 29, 2009

DEMOKRASI DAN KEBEBASAN...

Atas nama demokrasi dan kebebasan maka Iraq dibebaskan daripada cengkaman Saddam Hussin dan Parti Baath dan demokrasi jugalah yang menjadi salah satu alasan kenapa Iraq diserang. Kononnya kerajaan pimpinan Saddam Hussin tidak demokratik. Kini rakyatnya bebas diperlakukan dengan ganas dan dibunuh dengan kejam. Ketika pemerintahan Saddam Hussin ada juga orang yang dibunuh namun tidaklah seperti hari ini hampir setiap hari orang Iraq dibunuh. Ini adalah kerana fahaman demokrasi pada hari ini telah dipengaruhi oleh agenda dari barat. Walaupun sesebuah negara itu telah merdeka namun mereka (Amerika Syarikat) masih mahu terus menjajah dan berkuasa secara tidak langsung sama ada melalui ekonomi atau neokolonialisme.

Demokrasi pada hari ini boleh dikatakan sebagai alat neokolonialisme kepada pihak barat untuk menaklukki dunia iaitu dengan menggunakan demokrasi sebagai alasan untuk regime change. Ia bermaksud menukar kerajaan supaya memihak kepada mereka. Sekiranya kerajaan yang dipilih itu tidak sesuai dengan mereka, maka ianya tidak akan diiktiraf. Keadaan ini bukan sahaja berlaku di Iraq malah di Algeria dan Palastin. Apakah demokrasi di negara kita juga akan sama atau sama dengan Iraq, Algeria dan Palastin??? Negara kita mengamalkan sistem demokrasi berparlimen di bawah pentadbiran raja berperlembagaan dengan Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong sebagai ketua negara dan kita sebagai rakyat berhak untuk memilih pemimpin melalui pilihan raya yang akan diadakan selama 5 tahun sekali.

Saya tertarik dengan takrif demokrasi yang dinyatakan oleh Tun Dr Mahathir menerusi wawancara oleh Mingguan Malaysia (16 Ogos 2009) bahawa demokrasi adalah hak untuk memilih pemimpin sahaja dan perkara seperti hak asasi manusia hanyalah tambahan sahaja. Perkara tambahan ini mempunyai had-had tertentu terutamanya dalam bersuara. Sekiranya perkara-perkara tambahan ini tidak dikawal ia akan mendatangkan keburukkan kepada Negara seperti apa yang berlaku sejak akhir-akhir ini, di mana banyak perhimpunan-perhimpunan haram dianjurkan. Sebagai contoh baru-baru ini satu perhimpunan haram telah dianjurkan di ibu negara untuk membantah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), kesannya bukan sahaja peniaga yang mengalami kerugian malah sekiranya hak bersuara ini tidak dibendung ia boleh membawa kepada rusuhan kaum dan tidak mustahil tragedi 13 Mei akan berulang kembali.

Malaysia adalah demokrasi jadi kita berhak dan bebas untuk bersuara. Itulah kata-kata yang sering kita dengar. Kita tidak boleh mengikut kebebasan yang diamalkan oleh barat sebagaimana yang dinyatakan oleh negarawan Amerika pada abad ke-18 Benjamin Franklin bahawa mereka yang mahu mengetepikan kebebasan demi untuk mendapatkan perlindungan, tidak akan mendapat atau tidak patut mendapat salah satu darinya (those who desire to give up freedom in order to gain security will not have, nor do they deserve, either one). Kita bebas tetapi kebebasan itu ada hadnya. Sekiranya kita terlalu bebas maka akan berlaku huru-hara dalam sesebuah Negara. Oleh itu, kita mengamalkan demokrasi tetapi ada haknya.

Sebagai kesimpulan, provokasi melampau haruslah ditamatkan sebelum ianya mengugat perpaduan kaum dan keselamatan negara. Jadikan pengajaran permusuhan di Bosnia dan juga Kosovo sebagai iktibar kepada negara kita apabila masyarakat pelbagai kaum di sana terjebak dengan krisis kemanusiaan akibat daripada gugatan perpaduan kaum.Malaysia harus mempertahankan status quo sedia ada dalam memastikan keselamatan dan kestabilan negara terus dinikmati segenap generasi pelbagai kaum di negara ini sepanjang masa.

No comments: