Friday, July 12, 2013

Puasa, Kesihatan Dan Hak

 


Hari ini hari ke 3, kita semua umat Islam menjalani ibadat puasa. Alhamdullilah dengan kesihatan yang baik, dapatlah kita melaksanakan ibadat puasa dengan sempurna. Penjagaan kesihatan penting dalam bulan puasa. Jika badan tidak sihat, ini akan menjejaskan ibadat puasa kita. Teringat kata-kata seorang Dj radio pagi tadi. Inilah perkongsian saya hari.

Di bulan puasa ini, terlalu banyak juadah makanan yang kita jumpa. Adakalanya tidak pernah kita jumpa di bulan-bulan biasa. Rabun mata kita dibuatnya. Yang penting kita harus pandai memilih dan tidak membazir. Dalam memilih, pilihlah tempat yang menjual makanan yang bersih. Takut nanti ada pula yang sakit perut dan cirit birit. Itulah antara coleteh Dj tersebut. Memang tidak dapat dinafikan ada kes keracunan makanan disebabkan oleh penyediaan makanan yang tidak betul dan kotor. Oleh itu, sebelum membeli kita perlu perhati dan pilih.

Sebagai pengguna kita berhak untuk memilih dan mendapat barangan yang berkualiti dengan harga yang berpatutan. Sebagai penjual pula seharusnya ada rasa tanggungjawab dalam penyediaan juadah yang dijual. Bukan mengutamakan keuntungan semata-mata tanpa mempedulikan hak pembeli. Hakikatnya, penjual dan pembeli saling memerlukan antara satu sama lain. Tanpa pembeli tiadalah penjual dan begitulah sebaliknya.

Sekian coretan saya untuk hari ini.
Selamat menjalani ibadat puasa kepada semua…Ramadhan Kareem.  


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...