Friday, July 5, 2013

Kenapa Bangau Kurus?



Salam Jumaat semua, pagi ini di tempat saya cuaca mendung dan agak sejuk. Mungkin dek kerana semalam hujan lebat…

Pagi ini saya ingin bercerita sedikit mengenai bangau. Tentu kita semua biasa mendengar lagu rakyat ‘Bangau Oh Bangau’ Beberapa hari yang lepas saya terdengar sebuah tazkirah yang disampaikan oleh seorang ustaz di radio. Dalam tazkirah itu, ustaz tersebut membuat persoalan kenapa bangau kurus? Dalam diam saya menjawab kerana ikan tidak timbul. Ternyata jawapan saya itu meleset sama sekali. Menurut ustaz tersebut, bangau menjadi kurus adalah berpunca daripada ular. Kenapa?

Kemahuan ular yang ingin makan katak menjadi punca kenapa bangau menjadi kurus. Jawapan itu membuatkan saya termenung sejenak. Memang betul ularlah yang menjadi puncanya. Ekoran keinginannya itu juga menyebabkan katak menjadi takut dan memanggil hujan dan apabila hujan turun kayu api pula menjadi basah dan seterusnya nasi menjadi mentah dan kerbau yang memakan nasi itu sakit perut dan akibatnya tidak boleh meragut rumput. Maka rumput pula menjadi panjang dan ikan tidak boleh timbul. Kesannya bangau tidak ada makanan untuk dimakan.

Jelaslah, sikap ular yang pentingkan diri sendiri telah menyusahkan hidupan lain juga. Bukan sahaja bangau. Begitu juga dalam muamalat kita antara satu sama lain. Ada kalanya tanpa kita sedar sikap pentingkan diri kita telah menyusahkan ramai orang. Sama-samalah kita bermuhasabah. Ingatan untuk diri saya juga.

Sekian…

Hari ini adalah Jumaat terakhir kita berada di bulan Syaaban... Ramadan semakin hampir, semoga kita diberi kesihatan yang baik untuk melaksanakan ibadat puasa nanti... Salam Ramadan...

1 comment:

Anonymous said...

logik2..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...