Thursday, May 16, 2013

Terima Kasih Cikgu



“Terima Kasih Cikgu” ucapan untuk semua cikgu yang telah menjadikan saya seperti hari ini. Cikgu yang menjadikan saya tahu membaca, menulis dan mengira. Tanpa cikgu saya bukanlah sesiapa.
Mengimbas kembali zaman persekolahan saya bermula dengan prasekolah – Tabika, cikgu yang mengajar saya ketika itu ialah cikgu Esah. Di sinilah saya mula mengenal ABC, 123 dan alif ba ta. Sungguh sabar cikgu melayan kerenah saya dan yang lain yang masih seperti kanak-kanak rebina ketika itu. “Terima Kasih Cikgu”

SKT, di sinilah saya mula tahu membaca, menulis dan mengira. Saya masih ingat dengan seorang cikgu matematik sewaktu di darjah 2, Cikgu Ibrahim. Dia seorang yang tegas dan akan memulakan kelas dengan menyoal setiap pelajarnya dengan sifir matematik. Ketika itu semua orang akan kecut perut, siapa yang gagal untuk menjawab soalannya pasti kena berdiri di atas kerusi. Selama 6 tahun saya di sini, banyak ilmu yang telah cikgu-cikgu curahkan. “Terima Kasih Cikgu”

SMAM, di sini saya meneruskan  persekolahan menengah selama 6 tahun. Terlalu banyak kenangan suka dan duka di sini. Cikgu-cikgu bukan sahaja mengajar tentang ilmu akademik tetapi juga tentang ilmu kehidupan dunia dan akhirat. “Jika kita merasakan tiada siapa di sisi kita, ingatlah Allah sentiasa bersama-sama dengan kita dan hanya kepadaNYA tempat kita memohon pertolongan.” Itulah pesan seorang guru B.Inggeris saya sewaktu di tingkatan 6. “Terima Kasih Cikgu kerana mununjukkan saya jalan menuju kejayaan.”


SeLaMaT HaRi GuRu BuAt SeMuA GuRu-GuRu YaNg TeLaH MeNgAjAr SaYa DaN TaK LuPa SeMuA LeCtUrEr UIAM… JuGa SeMuA YaNg BeRgElAr GuRu Di MaLaYsIa DaN RaKaN-RaKaN YaNg BeRgElAr GuRu… TERIMA KASIH CIKGU


 

No comments: