Wednesday, November 14, 2012

Tulus Meniti Takdir



"Telah tertulis suratan nasibmu
Derita buatmu ada hikmahnya

Terlukis senyum di bibir
Tiada siapa tahu hatimu."

Menghayati lirik lagu 'Segenggam Tabah' yang didendangkan oleh kumpulan nasyid In-Team pasti menyentuh hati tak kala hidup dirundung musibah. Ada kalanya kita masih boleh tersenyum demi menutup luka di hati dan mengubati kesedihan dalam diri. Segalanya tiada siapa yang tahu. 

Takdir yang telah tersurat untuk sebuah kehidupan tiada siapa yang dapat menduga. Hidup ini bukanlah suatu jalan yang datar dan ditaburi bunga melainkan ada kalanya disirami air mata dan juga darah. Begitulah kata-kata Hamka. Di kala ini hanya DIA yang menjadi peneman di sisi. Persoalan secara tiba-tiba menjadi pertanyaan kepada diri... tuluskah diri meniti takdir yang telah ditakdirkan selama ini?

Sesungguhnya jika kita bergantung dan bersandar padaNYA, kita tidak akan pernah jumpa perkataan 'kecewa' dan yakin apa yang berlaku pasti ada hikmahnya. Setiap aturanNYA semuanya indah pada waktunya, untuk itu bersabarlah duhai hati.

I believe that no matter what adversities I face in this world,
I should stay strong and keep smiling because I know that there is something beautiful hiding behind those adversity bushes.
I might not see it yet, but that doesn't mean it is not there... :)

 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...