Wednesday, August 29, 2012

... The Best Raya ...


Salam Syawal... Hari ini dah pun 11 Syawal...
Entri saya kali ini... tentang raya 2012... Raya tahun ini paling meriah. The best raya...:)
Antara sebabnya, 2 orang adik saya dapat cuti awal dan bercuti selama seminggu. Dapatlah kami membuat persiapan raya bersama dan sempat berbuka dan bersahur bersama... Sangat meriah.
Persiapan raya keluarga saya biasa-biasa saja, sama seperti tahun-tahun lepas. Menu raya pun seperti biasa. Makanan tradisi di pagi raya, nasi himpit kuah kacang, makanan tradisional (ketupat, tapai pulut, lemang) dan makanan moden masa kini (aneka biskut raya).

Tahun ini raya keluarga saya bersama dengan ahli keluarga baru...Cik su (mak saudara baru) yang baru pertama kali beraya dalam keluarga kami. Harap cik su gembira beraya di sini. Terima kasih cik su kerana menyediakan makanan istimewa ini untuk kami...

Dulu... Setiap kali pergi rumah terbuka mesti cari sate... Kata adik sekarang pun...

Raya saya tahun ini juga, saya dikunjungi oleh seorang kawan yang sudah lama sangat tidak jumpa (kawan sekolah rendah). Kejutan yang dibuat, betul-betul memberi kejutan kepada saya. Terima kasih sangat sudi berkunjung ke rumah saya. Teringat saya dengan telatah comel 2 orang anak kembarnya...comel sangat...Aidil dan Akim. Katanya, nama Aidil diambil dari watak ustaz Aidil, Nur Kasih. Kata kawan saya lagi, dia orang tidak diajar memakai pakaian yang sama warna walaupun mereka kembar seiras, tetapi mesti sama design. Itulah kelainan pada mereka. Walaupun bertemuan singkat, tapi cukup bermakna. Semoga kita berjumpa lagi. 

Bukan itu sahaja, raya tahun ini saya rasakan paling ramai tetamu yang datang. Setiap hari ada tetamu yang datang...:) Tambahan pulak semua sepupu, emak saudara dan bapa saudara, semuanya pulang beraya di kampung. Inilah yang menjadikan raya saya tahun ini meriah sangat. Saya dan adik sempat jugak pergi melawat sepupu yang baru dapat baby boy. Namanya, Muhammad Amar Solihin. Tahniah... Paling best...raya kali ini adik lelaki saya yang jadi driver untuk saya dan mak...hehe 

 Ini koktel yang dibuat oleh adik bongsu saya....yummy!!!

  Hanya ini biskut raya yang tinggal....

Begitulah cerita raya saya tahun ini... Semoga suasana raya tahun ini akan berulang lagi... dan ini bukan yang terakhir... Raya, raya jugak... puasa 6 kena habiskan (ingatan untuk diri sendiri)...

Satukan tangan, satukan hati
Di hari kemenangan, Ikhlaskan hati, 
Kita padukan untuk saling memaafi


No comments: