Sunday, July 8, 2012

Corak Coret Ramadhan


 

Masa terlalu pantas meninggalkan kita... Lebih kurang dua minggu lagi kita akan menyambut kedatangan Ramadhan. Bulan yang cukup meriah, bukan sahaja dengan ibadat puasa malah turut dihiasi dengan solat sunat terawih dan ibadat-ibadat lain.

Ketika ini ramai yang berbicara mengenainya. Di laman sosial Facebook juga ada rakan-rakan yang 'mengeposkan' status-status yang dapat mengingatkan kita semua mengenai kedatangan bulan yang mulia ini. Ada juga yang berbicara tentang hutang puasa yang belum tertunai... Terlupa jumlah hari puasa yang perlu diqada atau terlupa jumlah hari puasa yang telah diganti. Di sini sedikit perkongsian ilmu tentang permasalah ini.  

Syeikh Ibn Uthaimin rhm ada mengemukakan jawapan ketika ditanya soalan seperti ini.
  • Jika ragu-ragu jumlah hari yang belum diganti ialah tiga atau empat hari, maka hendaklah diganti tiga hari kerana yang sedikit itu lebih yakin. Namun, jika ingin mengqada puasa hingga empat hari diharuskan.
  • Jika tidak pasti jumlah hari puasa yang tertinggal atau belum diganti, maka hendaklah dikira berdasarkan kebiasaan puasa yang ditinggal. Jika puasa ditinggal sebab haid, maka jika haid biasa mengambil masa enam hari, maka gantilah puasa selama enam hari.
(Sumber : Majalah Solusi, Isu No 33)
Ada juga di kalangan kita sedang berkira-kira untuk membuat perniagaan (bazar Ramadhan dan perniagaan biskut raya dan sebagainya yang berkaitan dengan raya) sempena bulan yang mulia ini. Ada yang mengatakan bulan Ramadhan bulan rezeki. Apa pun perancangan kita, semoga Ramadhan kali ini lebih bermakna dan penuh dengan pengisian.
Ayuh kita amalkan...

 Sumber : Facebook


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...