Thursday, June 14, 2012

Antara 'Trend' Dan Adat


Cuti sekolah sudah berakhir, majlis kenduri kahwin di sana-sini juga sudah berlalu. Begitulah betapa sinonimnya cuti sekolah dan majlis kenduri kahwin. Dari pemerhatian saya, konsep perkahwinan moden kini menjadi 'trend' dalam perkahwinan masyarakat Melayu sehingga ada kalanya mengenepikan adat resam. Lebih menyedihkan lagi penggunaan konsep barat ini kadang kala membelakangi agama. 

Contoh yang jelas dapat dilihat ialah fesyen busana yang digayakan oleh pegantin pada hari ini kadang kala lari dari budaya masyarakat Melayu yang berteraskan Islam. Ada yang mengatakan bahawa pakaian tradisional seperti songket kini dianggap tidak lagi praktikal untuk majlis persandingan. Alasan yang sering kedengaran ialah :-
  • Ingin mencipta kelainan dalam majlis perkahwinan
  • Ingin mencuba sesuatu yang baru
  • Ingin mengikut trend
Oleh sebab yang demikian pelbagai budaya barat dibawa masuk ke dalam majlis perkahwinan masyrakat Melayu. Bukan sahaja dari segi trend berpakaian tetapi juga cara resepsi sesebuah majlis perkahwinan itu diadakan. Hakikatnya, adat dalam perspektif Melayu bersendikan syarak, syarak bersendikan kitabullah.

Tidak perlu kita mengadaptasi budaya barat ke dalam apa jua aspek kehidupan kita

No comments: