Tuesday, January 10, 2012

'Human must colonise space or face extinction'


Human must colonise space or be wiped out, warns astrophysicist Stephen Hawking.

Itu adalah kata-kata Stephen Hawking ketika sambutan hari kelahirannya yang ke 70.

Humans must begin populating other planets within the next two centuries or face disappearing forever.

Kata-kata beliau ada kebenarannya, lihat keadaan bumi kita sekarang. Hari ini kita berdepan dengan pelbagai isu alam sekitar yang bersifat global dan merentasi sempadan. Tidak keterlaluan jika saya katakan kita terlalu obses mengaut keuntungan terhadap alam di sekeliling kita bagaikan beraja di mata, bersultan di hati.

Kita kurang peka dengan isu ini, mungkin kerana kita tidak nampak kesannya secara jelas. Sebagai contoh pembakaran sampah yang merbahaya seperti sisa PVC dan plastik akan menyebabkan pembebasan rumah hijau. Keadaan ini secara tidak langsung akan mengakibatkan peningkatan suhu global. Apabila suhu global meningkat, ais dan glasier di kawasan Artik dan Antartik akan mencair. Kemungkinan besar Kutub Utara akan sama sekali kehilangan ais suatu hari nanti.

Dengan ini, kita perlu kembali 'menghijaukan bumi' kita, caranya ialah menyeimbangkan keperluan terhadap ekonomi dan pengawalan terhadap alam sekitar. Sebagai contoh, kaedah kitar semula dan penggunaan teknologi hijau.

Alam ini adalah amanah generasi akan datang kepada kita. Apabila sampai masanya kita akan menyerahkan alam ini kepada anak cucu kita. Maka dengan ini, kita perlu bersahabat dan berdamai dengan alam.



In our travels to other worlds, Hawking believes that meeting aliens could be a distinct possibility. He said in a documentary for the Discovery Channel recently: 'To my mathematical brain, the numbers alone make thinking about aliens perfectly rational. The real challenge is to work out what aliens might actually be like.'

No comments: