Saturday, January 21, 2012

Di saat aku mencintaimu



Mencintai Allah nescaya Allah tidak akan mengecewakan hamba-hambaNya
Kerana cinta Allah adalah cinta abadi.
Cinta paling agung...

Sebuah kisah masyarakat...

Julia (bukan nama sebenar) telah dijab kabulkan 3 bulan yang lalu...

"Bila dua hati sudah terjalin
Selamatlah pengantin kami doakan
Moga reda Allah bersinar selalu
Tanda bermula bahtera hidup"
( Hijaz : Selamat pengantin baru )

Kini, segala janji-janji manis yang pernah dilafazkan dari seorang lelaki yang bernama suami, semuanya hanya tinggal janji. Dia telah diceraikan oleh suaminya dek kerana sedikit salah faham yang berlaku.


Mereka sudah berkawan dan bercinta bertahun-tahun lamanya. Saat ini Julia sudah tawar hati untuk kembali kepangkuan suaminya walaupun berkali-kali si suami memohon maaf. Baginya, cinta si suami terlalu rapuh dan tiada lagi maaf untuknya.

(Cerita ini saya adaptasi dari kisah benar yang pernah berlaku)

Kesimpulan yang saya dapat simpulkan dari kisah ini ialah :-

Cinta mereka tidak mendaulatkan Allah nombor satu
Cinta mereka pada pasangan mereka bukan kerana Allah yang satu
Cinta mereka tidak bermujahadah menahan nafsu

Tiada cinta secara high class.

Bagaimana mencintai secara high class???


"Ya Allah, aku memohon cintaMu dan orang yang mencintaiMu dan amalan yang menyampaikan aku kepada cintaMu, Ya Allah jadikanlah cintaMu lebih aku cintai dari diriku, keluargaku dan daripada air yang sejuk (ketika panas terik)."
(Hadis Riwayat al-Tarmizi)




No comments: