Wednesday, November 16, 2011

Buku Digital v Buku Konvensional


Dunia kini semakin canggih, peranan teknologi amat mempengaruhi kehidupan dan semestinya tidak dapat dipisahkan daripada kehidupan kita. Lihat sahaja di sekeliling kita...

Beberapa hari yang lepas saya melihat seorang pakcik sedang membaca buku di sebuah kedai makan sementara menunggu seseorang agaknya. Buku yang dibacanya bukan buku biasa tapi buku luar biasa, buku digital. Itulah bukti kecanggihan teknologi pada masa kini. Buku digital ialah buku versi elektronik yang mengandungi maklumat digital yang terdiri daripada teks dan gambar. Saiznya pula lebih kecil berbanding buku yang biasa kita baca. Antara format buku digital yang popular ialah pdf, jpeg dan html.

Banyak keistimewaan buku versi ini jika dibandingkan dengan buku konvensional, antaranya mudah dibawa kerana saiznya yang kecil dan memudahkan cara untuk mendapatkan bahan bacaan tanpa perlu ke kedai buku atau perpustakaan. Bahkan juga dapat menjimatkan ruang di rumah kita tanpa perlu menyediakan ruang bacaan dan rak penyimpanan buku.

Adakah penggunaan buku digital dapat meningkatkan minat membaca dalam kalangan masyarakat di negara kita yang masih rendah berbanding negara maju yang lain dan adakah penggunaan buku versi ini akan menjadi persaing kepada penggunaan buku konvensional?



Saya lebih suka menggunakan buku konvensional yang terdiri daripada kumpulan kertas yang mengandungi teks dan gambar kerana buku versi ini mempunyai nilai tersendiri. Malah saya juga lebih suka melihat koleksi buku yang saya miliki kemas tersusun di atas rak berbanding buku yang berada di dalam alat digital tanpa boleh saya menyelak helaiannya.


No comments: