Monday, October 17, 2011

Kisah rumput dan kasih sayang


Pada suatu pagi di sebuah sekolah menengah, seorang pelajar bertanya kepada gurunya. Ketika itu guru tersebut sedang mengajar mengenai kasih dan sayang secara am.

"Cikgu, bagaimana kita hendak mencari seseorang yang terbaik sebagai orang yang paling kita sayangi?"

"Emm... sekarang kamu buat apa yang saya suruh dan kamu akan mendapat jawapannya." kata guru kepada pelajarnya itu.

"Baiklah."

"Sekarang kamu pergi ke padang sekolah dan kamu berjalan di atas rumput di situ sambil memandang rumput di hadapan kamu itu, kemudian pilih rumput yang paling cantik tanpa menoleh kebelakang walaupun sekali. Petiklah rumput yang paling cantik yang berada di hadapan kamu itu dan bawa ke kelas." guru tersebut memberi arahan kepada pelajarnya itu.

Tanpa membuang masa pelajar itu terus ke padang sekolah dan melakukan seperti apa yang disuruh oleh gurunya. Apabila kembali semula ke kelas, tiada rumput pun yang dibawa pulang.

"Mana rumput yang saya suruh kamu petik tadi?" tanya gurunya setelah melihat pelajarnya kembali dengan tangan yang kosong.

"Semasa saya berjalan di padang tadi memang ada banyak rumput yang cantik, tapi cikgu kata petik rumput yang paling cantik. Jadi saya terus berjalan sambil mencari rumput yang paling cantik tanpa menoleh kebelakang lagi. Apabila sampai di hujung padang, saya tidak jumpa pun rumput yang paling cantik. Mungkin ada di antara rumput di belakang saya tadi yang paling cantik, tapi saya sudah tidak boleh menoleh ke belakang lagi. Maka, tiadalah rumput yang boleh saya petik." jelas pelajar tersebut dengan panjang lebar kepada gurunya.


"Itulah jawapannya kepada persoalan kamu tadi. Apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang, janganlah kita mencari lagi yang lebih baik daripada itu. Kita patut hargai orang yang berada di hadapan kita sebaik-baiknya. Janganla kita menoleh kebelakang lagi. Ingatlah bahawa orang yang kita sayang itulah paling cantik kita jumpa dan paling baik walaupun masih ada banyak lagi yang cantik dan baik seperti rumput tadi." kata guru kepada pelajarnya itu sambil tersenyum.


The measure of love is when you love without measure. In life there are very rare chances that you will meet the person you love and loves you in return. So once you have it don't ever let go. The chance might never come your way again.

No comments: