Thursday, September 8, 2011

Nasi himpit kuah kacang


Nasi himpit kuah kacang, itulah juadah wajib di pagi raya bagi keluarga saya. Tak meriah raya kalau tak ada nasi himpit kuah kacang. Saya masih ingat, jika dulu cara memasak nasi himpit sangat rumit. Waktu itu, saya masih kecil. Saya pernah melihat bagaimana mak memasak nasi himpit dengan cara konvensional yang mengambil masa berjam-jam lamanya.

Mula-mula beras dimasak dengan air yang banyak, satu pot beras bersamaan dengan tiga atau 31/2 pot air. Setelah nasi masak dan masih panas-panas, angkat dan letakkan dalam loyang yang bulat. Kemudian, nasi tadi ditekan-tekan dengan batu giling sehingga padat. Sebelum nasi ditekan, perlu dilapiskan dengan plastik di atas nasi tersebut supaya tidak melekat. Sekiranya tiada batu giling, boleh gunakan baldi yang berisi air untuk menekan nasi. Sekarang dah jadi nasi himpit, potong kecil-kecil dan dimakan dengan kuah kacang. Betapa susahnya nak masak nasi himpit. Kini zaman berubah... semuanya dah jadi senang, beli je nasi himpit segera di kedai. Kita hanya perlu rebus je... dah siap.

Biasanya nasi himpit tak sah kalau tak dimakan dengan kuah kacang, tapi ayah saya suka makan nasi himpit dengan sambal ikan. Setiap kali raya saya dan adik-adik bertukus lumus untuk menyediakan sambal ikan ini. Bukan senang untuk membuat sambal ini. Bahan-bahannya... ikan perlu dibakar terlebih dahulu, kelapa goreng, bawang merah, serai, halia dan gula melaka. Semua bahan ini perlu ditumbuk secara berasingan bukan dikisar. Setelah siap gaulkan kesemuanya dan tambahkan sedikit gula dan garam sekucup rasa. Sambal ini juga sedap dimakan dengan ketupat dan lemang.

Bila diimbas kembali suasana riuh rendah suara adik-adik di dapur semasa menyediakan juadah untuk hari raya, meriah sangat dapat berkumpul ramai-ramai. Setahun hanya sekali... semoga suasana ini akan berulang kembali...:)

"Taqabbalallahu minna wa minkum... kullu am wa antum bikhair..."

1 comment:

nik said...

sound like I have EXPERIENCED that..
But where is it??