Wednesday, May 11, 2011

Hak Yang Dituntut (3)

Humairah merenung sekilas ke arah jam yang tergantung di pejabatnya. Jam sudah menunjukkan pukul 9.00 malam. Di atas meja, berselerakkan fail-fail dan laporan kes-kes terdahulu. Humairah meneliti segala maklumat yang tercatat. Menurut Adam, Sandra mengabaikan tanggungjawabnya sebagai seorang ibu. Thye Chee sering ditinggalkan keseorangan di rumah, Sandra lebih suka menghabiskan masa di luar bersama dengan kawan-kawan, walaupun hujung minggu. Keadaan yang sama berlaku semasa mereka masih bergelar suami isteri.

Thye Chee pernah mengadu hal ini kepada Adam. Ketika itu Adam membawa Thye Chee bersiar-siar, setelah beberapa minggu dia tidak dibenarkan berjumpa dengan anaknya itu.

"Papa, kenapa mummy marah apabila Thye Chee nak jumpa papa? Thye Chee nak tinggal dengan papa. Mummy selalu keluar, malam baru mummy balik." sebuah keluhan berat Adam lepaskan. Setiap kali berjumpa, Thye Chee akan mengadu hal yang sama. Pada mulanya dia tidak tidak menghiraukan sangat aduan anaknya itu. Baginya, terlalu awal untuk Thye Chee memahami apa yang berlaku antara dia dan Sandra.

Humairah menyemak semua maklumat yang dikumpulkan. Dalam Yip Fook Tai melawan Manjit Singh s/o Mohar Singh @ Mohammad Iskandar Manjit Bin Abdullah, hak penjagaan anak diputuskan oleh mahkamah sama ada hak tersebut diberikan kepada pihak yang memeluk Islam atau pihak yang tidak memeluk Islam, setelah mengambil kira keperluan dan kebajikan anak tersebut.

Semakan seterusnya menampilkan akan kewujudan prinsip yang sama dalam kes Nur Aishah Suk Bte Abdullah @ Sukwinder Kaur a/p Sajhan Singh melawan Harjeet Singh, mahkamah telah memutuskan hak penjagaan anak diberikan kepada pihak yang memeluk agama Islam iaitu si isteri setelah mengambil kira keperluan serta kebajikan anak tersebut.

Humairah tersenyum sendirian. Dia masih ingat ada cadangan supaya menggunakan logik akal iaitu anak itu bukan Islam dan harus diteruskan sebagai bukan Islam dan tidak perlu mengubah status quo anak tersebut. Namun, undang-undang tidak boleh mengubah logik akal kerana perlu ada asas dan prinsip yang perlu ditafsirkan. Undang-undang mempunyai prinsip tersendiri bagi mengawal kemaslahatan sejagat. Dalam memutuskan hak jagaan anak, kebajikan si anak mengatasi hak ibu atau bapa, ini sudah menjadi amalan Mahkamah Syariah dan Mahkamah Sivil. Kebajikan anak di sini termasuklah permasalahan akidah, tumbesaran dan pembelajaran.

BERSAMBUNG...


No comments: