Thursday, April 28, 2011

Hak Yang Dituntut (2)

"Saya Adam Allen. Saya yang menelefon Cik Humairah semalam untuk dapatkan khidmat guaman." Adam memulakan bicara.

"Ya, silakan." Humairah mempersilakan kliennya duduk.

Setelah bertanya serba sedikit dan Adam menceritakan tentang apa yang telah berlaku, Humairah terdiam seketika. Dia akan memberi khidmat guaman yang terbaik kepada anak guamnya itu.

"Begini Encik Adam, mengikut peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan Perkara 12(3) menyatakan tiada seorang pun boleh menerima ajaran sesuatu agama atau mengambil bahagian dalam apa-apa upacara atau upacara sembahyang sesuatu agama, selain agamanya sendiri dan..."

"Saya tidak faham, apa kaitannya dengan kes saya?" Adam memotong. Humairah sedikit terkejut dengan tindak balas drastik Adam.

"Maksudnya di sini, agama seseorang di bawah umur 18 tahun hendaklah ditetapkan oleh ibu atau bapanya atau penjaganya. Bukan kedua-dua ibu bapa kanak-kanak itu. Hal ini ditegaskan dalam Perkara 12(4) Perlembagaan Persekutuan."

"Jadi, saya atau bekas isteri yang boleh menentukan agama Thye Chee." Adam mencelah. Humairah tersenyum gembira. Anak guamnya itu faham apa yang ingin disampaikan.

"Ya, memandangkan anak Encik Adam baru berusia 12 tahun dan mengikut penghakiman dalam kes Subahsini melawan Saravanan, mahkamah memutuskan salah seorang daripada ibu bapa, bukan kedua ibubapa boleh menentukan keislaman anak itu." Adam mengangguk tanda faham. Humairah tersenyum lagi.

"Cik Humairah boleh jadi peguam saya untuk kes ini?" tanya Adam dengan penuh harapan.

"Insya Allah, saya akan cuba sedaya upaya untuk membantu Encik Adam dapatkan hak penjagaan dan menentukan status agama Thye Chee, tetapi mahkamah yang berhak membuat keputusan." Bicara Humairah memberi persetujuan kepada pertanyaan Adam dan memahamkannya maksud persetujuan itu. Tugasnya ialah untuk mempertahankan hak anak guamnya yang perlu ditegakkan berasaskan al maqasid al syariah (objektif syariah) iaitu hifz al din, menjaga agama dan hifz an nasab, menjaga keturunan.

Terdapat lima maqasid yang perlu dijaga, hifz al din (menjaga agama), hifz al nafs (menjaga nyawa), hifz an nasab (menjaga keturunan), hifz al aql (menjaga akal) dan hifz al mal (menjaga harta). Demi untuk mencapai maqasid ini, sebagai umat Islam dipertanggungjawabkan memelihara kelima-lima perkara ini. Oleh yang demikian, agama seseorang anak itu hendaklah mengikut ibu atau bapa yang Islam. Humairah telah menerima tanggungjawab ini. Sebagai seorang peguam syariah dia perlu melaksanakan tugasnya dengan beretika, berkarisma, jujur dan amanah.


BERSAMBUNG...

No comments: