Friday, March 4, 2011

Kita, Ketika Deadline Semakin Hampir


Masih segar diingatan ketika bergelar pelajar. Sebagai pelajar kita selalu tertekan dengan deadline untuk menghantar assignment. Yang penting deadline tidak boleh dilanggar, jika tidak markah pasti akan dipotong atau assignment tersebut tidak akan diterima. Maka, sebelum deadline semua orang sibuk menyiapkan assignment masing-masing. Ada yang tidak tidur malam dan ada juga yang sanggup ponteng kelas. Inilah padahnya kalau kerja last minute. Pada hal kita telah diberi masa yang lama untuk menyiapkannya.

Samalah keadaannya dengan apa yang berlaku dua, tiga hari lepas, semua orang bersesak-sesak di pejabat pos dan Balai Polis Trafik kerana ingin melangsaikan saman trafik sebelum deadline. Namun, ramai juga yang tidak berjaya menepati deadline tersebut ekoran daripada sistem yang selalu terganggu dan kakitangan yang tidak cekap. Oleh itu, ramai yang marah-marah dan tidak berpuas hati dengan keadaan ini. Sedar atau tidak, ini sebenarnya adalah salah diri sendiri kerana kita telah diberi masa yang lama untuk melangsaikan saman trafik.

Kesimpulannya, janganlah kita bertindak di saat-saat akhir. Bertindaklah sebelum deadline menghampiri kita. Semoga peluang kedua yang diberikan untuk melangsaikan saman trafik akan digunakan dengan sebaik-baiknya. Semoga kita berjaya menepati deadline tersebut iaitu pada 10 Mac 2011.

Bagaimana agaknya jika tiada istilah deadline???
Apakah kita akan siapkan semua kerja yang diberikan dan melunaskan semua bayaran yang dikenakan????

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...