Monday, February 28, 2011

Jangan Bersedih, Akan Ada Peluang Lain


Dalam bidang perubatan jantung, nama Dr Robert Jarvick sangat terkenal. Beliau adalah orang yang mencipta jantung tiruan Jarvick yang diambil sempena dengan namanya. Ciptaannya kini telah memberi sinar baru kepada pesakit-pesakit jantung untuk terus hidup. Beliau juga diiktiraf sebagai seorang genius.

Kisah kejayaan Dr Jarvick juga penuh dengan cerita kegagalan. Beliau pernah mengambil ujian 'Stanford-Binet'. Daripada ujian itu, IQ Dr Jarvick didapati terlalu rendah. Beliau gagal dalam semua ujian untuk masuk ke fakulti perubatan di Amerika. Setelah gagal mendapat tempat di Amerika beliau memohon masuk ke fakulti perubatan di Itali. Di situlah beliau berjaya dan akhirnya lulus sebagai seorang doktor perubatan.

Kepada adikku, janganlah terlalu bersedih kerana cita-citamu untuk menjadi seorang polis tidak kesampaian, akan ada peluang yang lebih baik untukmu. DIA lebih tahu apa yang terbaik untuk kita. Terkadang apa yang kita inginkan itu sebenarnya bukanlah yang terbaik untuk kita. Apabila satu pintu kebahagian tertutup, yang lain akan terbuka...namun, apa yang terjadi kita akan memandang pintu yang telah tertutup itu terlalu lama sehinggakan kita tidak nampak pintu lain yang telah pun terbuka untuk kita. Oleh itu, pandanglah ke depan dan teruskan berusaha....

No comments: