Wednesday, January 5, 2011

Jangan Seperti Bermain Bola sepak Tanpa Pintu Gol


Suatu petang saya melihat sekumpulan kanak-kanak bermain bola sepak di sebuah kawasan lapang. Anehnya, mereka menendang bola sesuka hati tanpa arah tuju seolah-olah tanpa pintu gol. Akhirnya, bola itu tersasar dan jatuh ke dalam longkang yang berhampiran. Samalah seperti seseorang yang bercita-cita ingin menjadi seorang doktor, malangnya menjadi jururawat. Itu masih boleh diterima, namun ada juga yang tersasar menjadi penagih dadah.

Daripada analogi ini, setiap situasi susah, senang atau mencabar... semuanya akan menjadi mudah apabila kita tahu arah tuju kehidupan kita atau matlamatnya. Sekiranya matlamat itu kabur, maka amat sukar untuk kita mengelak daripada pelbagai lencongan yang melalaikan di hadapan kita. Akhirnya, kita akan tersasar dan lebih malang lagi sekiranya kita tidak sampai ke destinasi matlamat kita.

Sempena melangkah ke tahun baru 2011, selain daripada azam baru... tidak terlambat untuk kita meletakkan tujuan dan matlamat hidup yang jelas. Dengan ini, kita tahu hala tuju kehidupan kita dan apa yang perlu kita kejar. Maka, kehidupan kita tidak akan tersasar dan memasukki lencongan yang salah.

Berbalik kepada cerita sekumpulan kanak-kanak yang bermain bola sepak itu tadi, sekiranya mereka tahu apa matlamat seorang pemain bola sepak sudah pasti mereka akan menendang bola tersebut ke arah pintu gol. Jadi, bola tersebut tidak akan tersasar dan terjatuh ke dalam longkang. Samalah dengan keadaan seseorang yang bercita-cita ingin menjadi seorang doktor. Dia tahu akan hala tuju kehidupannya dan tahu apa yang perlu dikejar. Jadi, dia akan mencapai cita-citanya walaupun pelbagai lencongan yang melalaikan di hadapannya. Dengan ini, dia tidak akan tersasar daripada cita-citanya.

Sering kali juga kita mendengar bicara seperti ini....

"Alahh... dunia tidak penting, akhirat yang lebih penting. Tidak perlu bersusah payah untuk dunia..."

Bukankah dunia adalah landasan untuk menentukan kehidupan yang lebih baik di akhirat??? Kita semua maklum bahawa tujuan kita dihidupkan adalah untuk mengabdikan diri kepada Allah. Melaksanakan segala perintahNYA dan meninggalkan segala laranganNYA. Di dunialah tempat kita beramal untuk kesejahteraan hidup untuk akhirat. Inilah matlamat jangka panjang kehidupan seorang hamba di muka bumi ini.

Apa yang dapat saya simpulkan... janganlah kita seperti bermain bola sepak di atas padang tanpa pintu gol. Kita tidak boleh hidup sesuka hati tanpa arah tuju dan matlamat yang jelas.
(Coretan ini juga khas untuk diriku....:)

'Hidup ini bukanlah seperti habuk yang berterbangan oleh angin. Hidup kita bukan tiada makna. Setiap kita mempunyai misi yang besar di dunia ini. Setiap kita bukan cuma segolongan manusia atau sekumpulan orang... selagi kita bernafas, selagi kita tidak ditalkinkan atau dikuburkan hidup kita mempunyai misi...'

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...