Thursday, September 16, 2010

TAUTAN KASIH DI AIDILFITRI

Seperti tahun-tahun sebelum ini, setiap pagi Syawal Mak Cik Temah akan termenung di serambi rumahnya. Begitulah keadaannya setiap kali tibanya Syawal. Adakah tahun ini orang yang ditunggu-tunggunya akan muncul. Mak Cik Temah tidak pernah berputus asa berdoa dan berdoa agar orang yang dirinduinya selama ini akan kembali ke pangkuannya setelah bertahun-tahun tidak berjumpa.

Mengimbas peristiwa yang berlaku kira-kira 5 tahun lalu...

"Mak ampunkan Siti mak. Tolong jangan buat Siti macam ni mak. Siti merayu mak."

"Sudah, kalau ini keputusan kau, keluar dari rumah ini. Aku tak nak tengok muka kau dan lelaki ini lagi. Pergiiii....."

"Sudahla Siti, mari kita pergi. Mak saya berjanji akan menjaga Siti dengan baik dan jagalah diri mak baik-baik."

"Kau tak perlu buat baik dengan aku. Sampai bila-bila pun aku takkan maafkan kau dan mengaku kau sebagai menantu aku. Sudah, keluarrrr...."

Cerita sebelumnya....

"Apa, dah tak de lelaki lain lagi ke yang kau nak kahwin, dengan si Firdaus tu jugak yang kau pilih."

"Mak, dia baik dan dia ikhlas nak kahwin dengan Siti. Lagi pun dia dah buktikan dengan mak yang dia boleh tanggung Siti lepas kami kahwin nanti."

"Hanya kerani itu kau kata boleh tanggung kau? Dahla baru memeluk agama Islam. Berat tanggungjawab dia, boleh ke dia nak jadi suami sebagai ketua keluarga???"

"Insya Allah mak."

"Terpulang kepada kau, mak tetap tak setuju kau kahwin dengan dia."

*************************************************************************

"Kita nak pergi ke mana ni?"

"Abang ada sesuatu nak tunjuk kepada Siti. Ha, dah sampai pun."

"Ini rumah siapa?"

"Rumah kita."

"Macam mana abang boleh beli rumah sebesar ini? Abangkan hanya kerani je. Mana abang dapat duit?"

"Tuan, puan silalah masuk."

"Pak Mat tolong angkat beg-beg ini semua ke dalam ye."

"Apa semua ni abang? Siti tak faham."

BERSAMBUNG...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...