Sunday, September 26, 2010

HARAPAN SEORANG IBU

Suatu petang aku didatangi seorang ibu tunggal. Dia meminta aku mengisi borang permohonan untuk berkahwin. Aku bertanya "akak ke yang nak kahwin?" "Takla...anak akak." Dia menceritakan kepadaku bahawa dia sudah tidak tahan untuk menanggung segala umpat dan keji jiran sekeliling dengan perangai anak lelakinya.

Dia mengharapkan anaknya itu boleh membantunya untuk meringankan bebanan yang dipikul selepas ditinggalkan oleh suaminya. Semoga anaknya dapat mengubah corak kehidupan yang dilalunya sekarang daripada susah menjadi senang. Namun, harapan tinggal harapan. Semua janji yang diucapkan gagal untuk dikotakan. Anaknya malas ke sekolah dan sekiranya ke sekolah hanya separuh jalan sahaja. Akhirnya si anak di buang sekolah.

Kemudian, si anak berjanji untuk bekerja demi meringankan bebanan yang ditanggung oleh si ibu. Si ibu berusaha untuk mendapatkan wang untuk membeli sebuah motor bagi menyenangkan anaknya berulang-alik ke tempat kerja. Akhirnya, si anak berjumpa dengan seorang perempuan dan mereka bercinta. Setiap hari si anak pergi ke rumah si perempuan dan si perempuan pula tanpa segan silu pergi ke rumah si lelaki ini. Sedangkan si ibu sibuk bekerja di kantin sebuah sekolah.

Lantas, si ibu berfikir untuk mengahwinkan anaknya itu sebelum perkara yang tidak diingini berlaku dan ramai jiran-jiran yang telah memandang serong kepada si ibu kerana tidak pandai mendidik anak. Si ibu masih berharap agar anaknya tidak mensia-siakan isterinya itu nanti dan berbahagia. Persoalanya, adakah ini salah si ibu yang tidak pandai mendidik anaknya? Di mana tanggungjawab seorang anak untuk menolong ibunya? Bolehkah seorang anak yang baru berumur 17 tahun memikul tanggungjawab sebagai seorang suami dan menjadi ketua untuk sebuah keluarga. Sama-samalah kita fikirkan di mana silapnya?

Sunday, September 19, 2010

TAUTAN KASIH DI AIDILFITRI (BAHAGIAN 2)

*******************************************

"Begitulah ceritanya Siti. Abang minta maaf sebab rahsiakan semua ini daripada Siti. Abang harap Siti faham kenapa abang buat semua ini."

"Betulla sangkaan Siti selama ini. Abang adalah pemilik 'Cemerlang Holding'."

"Sekali lagi abang minta maaf Siti. Pasal mak, abang yakin suatu hari nanti dia pasti maafkan kita dan terima kita."

*******************************************

Setelah puas termenung, Mak Temah melangkah masuk ke dalam rumah. Belum sempat pintu di tutup, tiba-tiba terdengar suara seseorang memberi salam. Setelah pintu dibuka kelihatan seorang lelaki dalam lingkungan 30-an dan seorang budak lelaki. Setelah Mak Temah betul-betul berada di serambi rumah, lelaki tersebut terus menerpa ke arah Mak Temah.

"Mak, maafkan saya."

"Kau...siapa? Firdaus?"

"Ya mak, saya Firdaus dan ini cucu mak Danish. Danish salam nenek."

Mak Temah terus memeluk Danish dan mencium ke dua-dua belah pipi Danish. Akhirnya kerinduaan Mak Temah terubat, walaupun wajah anak yang dirinduinya belum kelihatan.

"Siti mana Firdaus? Kenapa dia tak datang sekali? Mak rindu sangat nak jumpa dengan Siti."

"Mak, Siti dah tak ada... Allah lebih menyayanginya."


Dikesempatan bulan Syawal ini saya mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI, MAAF ZAHIR BATIN. Segala silap dan salah harap dimaafkan...yang terputus kita sambungkan, yang jauh kita dekat-dekatkan, dan yang dekat kita erat-eratkan. Kepada yang masih beraya berhati-hatilah di jalan raya, jangan jadikan jalan raya sebagai medan maut.

Thursday, September 16, 2010

TAUTAN KASIH DI AIDILFITRI

Seperti tahun-tahun sebelum ini, setiap pagi Syawal Mak Cik Temah akan termenung di serambi rumahnya. Begitulah keadaannya setiap kali tibanya Syawal. Adakah tahun ini orang yang ditunggu-tunggunya akan muncul. Mak Cik Temah tidak pernah berputus asa berdoa dan berdoa agar orang yang dirinduinya selama ini akan kembali ke pangkuannya setelah bertahun-tahun tidak berjumpa.

Mengimbas peristiwa yang berlaku kira-kira 5 tahun lalu...

"Mak ampunkan Siti mak. Tolong jangan buat Siti macam ni mak. Siti merayu mak."

"Sudah, kalau ini keputusan kau, keluar dari rumah ini. Aku tak nak tengok muka kau dan lelaki ini lagi. Pergiiii....."

"Sudahla Siti, mari kita pergi. Mak saya berjanji akan menjaga Siti dengan baik dan jagalah diri mak baik-baik."

"Kau tak perlu buat baik dengan aku. Sampai bila-bila pun aku takkan maafkan kau dan mengaku kau sebagai menantu aku. Sudah, keluarrrr...."

Cerita sebelumnya....

"Apa, dah tak de lelaki lain lagi ke yang kau nak kahwin, dengan si Firdaus tu jugak yang kau pilih."

"Mak, dia baik dan dia ikhlas nak kahwin dengan Siti. Lagi pun dia dah buktikan dengan mak yang dia boleh tanggung Siti lepas kami kahwin nanti."

"Hanya kerani itu kau kata boleh tanggung kau? Dahla baru memeluk agama Islam. Berat tanggungjawab dia, boleh ke dia nak jadi suami sebagai ketua keluarga???"

"Insya Allah mak."

"Terpulang kepada kau, mak tetap tak setuju kau kahwin dengan dia."

*************************************************************************

"Kita nak pergi ke mana ni?"

"Abang ada sesuatu nak tunjuk kepada Siti. Ha, dah sampai pun."

"Ini rumah siapa?"

"Rumah kita."

"Macam mana abang boleh beli rumah sebesar ini? Abangkan hanya kerani je. Mana abang dapat duit?"

"Tuan, puan silalah masuk."

"Pak Mat tolong angkat beg-beg ini semua ke dalam ye."

"Apa semua ni abang? Siti tak faham."

BERSAMBUNG...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...