Sunday, March 28, 2010

KAU SAHABAT KAU TEMAN

“Aishah, aku harap kaulah orang pertama yang aku dapat lihat nanti bila mataku dah sembuh.”

“Insya Allah Mairah.”

“Tapi, ada ke orang yang sudi dermakan mata untuk aku???”


“Insya Allah, aku pasti akan ada orangnya nanti, kau sabar ye Mairah.”

Sebulan Kemudian…

“Humairah saya ada berita gembira untuk kamu, akhirnya ada seseorang yang sanggup dermakan matanya untuk kamu.”

“Betulkah doktor siapakah orangnya?”

“Saya minta maaf Humairah saya terpaksa rahsiakan identiti penderma.”

******************
“Haziq, kenapa k.Aisyah tak datang? Akak teringin sangat nak lihat wajah k.Aishah.”


“Akak…k.Aishah tak dapat datang, ni surat daripada k.Aishah.”

Text Color
Assalamualaikum….
Mairah, aku gembira sangat kau dah boleh melihat. Impian kau dah tertunai Mairah. Tapi, aku minta maaf sebab aku tak dapat nak penuhi permintaan kau. Maafkan aku Mairah, selama ni aku rahsiakan penyakit kanser yang aku alami. Kita hanya merancang Mairah, aku nak sangat berada di sisi kau sekarang, tapi…Allah yang tentukan segala-galanya. Aku tak sempat untuk melihat kegembiraan ini. Aku redha…Ini ketentuan untuk aku. Aku harap kau takkan sia-siakan kehidupan ini Mairah. Aku sentiasa doakan kau bahagia Mairah.
Sahabatmu…
Aishah

“Akak, k.Aishah dah tak ada kak.”

“Haziq, mata ni…mata k.Aishahkan???” Haziq hanya mampu tersenyum.


“Telah tiba saat waktu kau tinggalkan kami, kerana takdir yang maha Esa telah menetapkan, sedih rasanya hati ini bila mengenangkan kau sahabatku kau teman sejati, tulus ikhlasmu luhur budimu bagaikan tiada pengganti, senyum tawamu juga katamu menghiburkan kami, memori indah kita bersama terus bersemadi kau sahabatku kau teman sejati.”

Sudah 5 tahun kisah ini berlalu…Namun, setiap kali lagu kau sahabat kau teman berkumandang akan mengingatkan aku kepada Aishah, seorang sahabat yang sanggup berkorban demi seorang sahabat dan kini aku dapat melihat keindahan alam maya ciptaaNYA.

“Aishah kau sahabatku…kau teman sejati…”

Kisah ini tidak ada kena mengena dengan sesiapa, hanya rekaan semata-mata. Begitulah ikhlasnya persahabatan tak ternilai dengan benda termahal sekali pun di dunia ini….dan percayalah erti persahabatan yang paling bermakna akan hanya terbina atas keikhlasan yang tak berbelah bagi. Mengukur nilai persahabatan memang nampak mudah tetapi hakikatnya ia bukanlah boleh dilakukan sehari dua. Hati manusia berubah-ubah… adakah persahabatan itu hanya boleh dibina semata-mata kerana kita sekepala dan apabila menyedari bahawa kawan kita pula punya kekurangan yang kadangkala sukar diterima akal, maka kita menjauhkan diri daripadanya. Adakah itu yang dinamakan ikhlas dalam bersahabat? Ini juga adalah sebagai peringatan untuk diri sendiri.

Tiada manusia yang sempurna..Namun, rindu terhadap sahabat itu akan terasa apabila berjauhan..apabila dekat sukar untuk dilafazkan..tapi cukuplah mata yang melihat mengerti apa yang tersirat di hati..di dalam setiap doa pasti terselit titipan buat diri bergelar sahabat..nilaian keihlasan itu hanya mampu diukur olehNYA..

***Buat semua sahabat-sahabatku maaf di atas segala khilaf...semoga persahabatan yang terjalin kekal buat selama-lamanya.

4 comments:

jane said...

rindu semua;)

ermizamustafa said...

Rindu kamu jugak...

ummu muhammad said...

akak... kerinduan padamu.

martinelli said...

Ibu pun rindu kat za.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...