Saturday, September 5, 2009

PENGORBANAN DAN KEIKHLASAN

"Cinta memerlukan pengorbanan, tanpa pengorbanan cinta itu tidak akan sampai ke mana-mana. Oleh itu, pengorbanan dalam percintaan adalah lumrah" Apa yang dikatakan pengorbanan di sini??? Memberi atau berkorban segala-galanya untuk cinta sampai terkorban jiwa dan raga...Jawapan ada pada diri kita sendiri. Tepuk dada tanya selera...

Pengorbanan atau terkorban adalah dua situasi yang berbeza. Apabila kita mendengar perkataan pengorbanan ramai di antara kita yang akan menghindarkan diri, terutamanya apabila pengorbanan itu demi kebahagiaan orang lain. Kenapa kita perlu berkorban dan akibatnya kita yang akan merana??? Itulah kata-kata seorang kawan. Hakikatnya setiap hari kita mengorbankan sesuatu demi untuk memilih sesuatu yang lain. Mungkin kita tidak menyedarinya. Di saat kita memilih untuk bangun di awal pagi bermakna kita telah mengorbankan tidur kita dan di saat kita memilih untuk bekerja lebih masa bermakna kita telah mengorbankan waktu rehat kita.

Apa yang kita bayangkan hanyalah pengorbanan yang melibatkan hal-hal yang besar seperti pengorbanan untuk bangsa dan negara, pengorbanan para pejuang tanah air demi mencapai sebuah kemerdekaan dan pengorbanan orang Melayu yang telah memberi begitu banyak daripada hak-hak mereka sebagai Bumiputera Tanah Melayu kepada kaum bukan Melayu. Pengorbanan pada asasnya berdasarkan kepada jiwa kita sendiri sama ada ia mengambarkan niat sebenar di hati kita atau pun tidak. Teramat susah sebenarnya untuk melakukan pengorbanan…Apakah kita benar-benar ikhlas untuk melakukanya??? Apa yang pasti akan timbul rasa ketidakpuasan hati dan mungkin merasakan ianya tidak adil untuk diri kita. Kenapa kita yang perlu berkorban, kenapa tidak orang lain??? Sukar untuk kita menjawabnya. Biarkan ianya berlalu ditelan masa kerana mungkin di suatu saat apabila kita menemui sesuatu yang membahagiakan kita maka akan terjawablah itulah nilai pengorbanan kita selama ini.

Kehidupan memerlukan pengorbanan demi sebuah kebahagiaan. kita pastinya akan mengharapkan pengorbanan yang kita lakukan akan memberi kebahagiaan kepada kita bukan sebaliknya. Namun, sering kali juga pengorbanan yang kita lakukan akan berakhir dengan kekecewaan. Kenapa ini yang berlaku??? Ini kerana pengorbanan kita tidak berlandaskan kepada keihlasan dari hati kita. Keikhlasan itu sendiri terlalu susah untuk dicapai. Orang yang ikhlas sentiasa memberi dan tidak mengharapkan pembalasan. Kehidupan orang yang ikhlas tidak akan menempuh apa-apa yang mendukacitakan kerana mereka sentisa redha dan bahagia dengan segala ketentuan Allah dan bukan apa yang orang lain tentukan untuk mereka. Sekiranya kita inginkan sebuah pengorbanan yang membahagiakan jadi persiapkanlah diri kita terlebih dahulu untuk menjadi seorang yang ikhlas. Namun, sebaliknya juga yang berlaku bersabarlah dan ingatlah satu perkara, setiap perkara ada hikmah di sebaliknya. Dunia hanya sementara, selagi kita bersabar dan redha, kehidupan yang lebih baik mungkin menanti kita di akhirat kelak. Inilah satu pengorbanan yang besar dalam hidup kita.

Hidup penuh pengorbanan
Pengorbanan perlukan perjuangan
Perjuangan perlukan ketabahan
Ketabahan perlukan keyakinan
Keyakinan penentu kejayaan
Kejayaan penentu kebahagiaan...

1 comment:

ZULKIFLI BIN MOHAMED said...

Salam petang,

"kunjungan ke mari".

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...